Nachos – właściwości, skład i wykorzystanie nachos

Nachos to małe kawałki tortilli, które pełnią funkcję przekąski i zazwyczaj serwowane są z różnymi sosami. Pochodzą z Meksyku, gdzie są bardzo popularnym dodatkiem podawanym do alkoholu. Nachos to znakomity zamiennik tradycyjnych chipsów, a przy tym są dużo zdrowsze i smaczniejsze. W czym tkwi tajemnica nachos?



Nachos to małe kawałki tortilli, które pełnią funkcję przekąski i zazwyczaj serwowane są z różnymi sosami, fot. shutterstockNachos to małe kawałki tortilli, które pełnią funkcję przekąski i zazwyczaj serwowane są z różnymi sosami, fot. shutterstock
  1. Nachos – co to takiego?
  2. Właściwości prozdrowotne tradycyjnych nachos
  3. Nachos – z czym to się je?
  4. Jak zrobić tradycyjne nachos?
  5. Czy warto jeść nachos?

Nachos – co to takiego?

Te małe kawałeczki tortilli, zwane nachosami, wywodzą się z północnego Meksyku, a konkretnie z miasta Piedras Negras w stanie Coahuila. W oryginalnej wersji są traktowane jako przekąska, jednak serwowane z odpowiednimi dodatkami (np. serem, mięsem i papryczkami jalapeno) mogą przemienić się w danie główne.

Potrawa ta powstała przez przypadek całkiem niedawno, bo w pierwszej połowie XX wieku, a dokładniej w 1943. Jej twórcą był niejaki Ignacio „Nacho” Anaya. Prowadził on swoją restaurację, do której zawitały żony amerykańskich żołnierzy stacjonujących w Fort Duncan. Ignacio nie miał im co podać do jedzenia, więc zaserwował tortillę, którą pokroił na małe kawałeczki i zapiekł z serem i ostrymi papryczkami jalapeno. Zapytany przez zaskoczone kobiety o nazwę potrawy, odpowiedział ze skromnością, że to „Nacho especiales”.

Co ciekawe, w Stanach Zjednoczonych dowiedziano się o nich z książki kucharskiej wydanej w 1950 roku. Aktualnie przekąska ta cieszy się w Ameryce ogromna popularnością i jest obowiązkową pozycją na każdej imprezie i przyjęciu grillowym. Co więcej, 6 listopada w USA obchodzony jest nawet Międzynarodowy Dzień Nachos.
Nachos pochodzą z Meksyku, fot. shutterstock

Właściwości prozdrowotne tradycyjnych nachos

Mąka kukurydziana, jako jeden z podstawowych składników nachos, jest znakomitym źródłem skrobi, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych. To również skarbnica witaminy B1, B6, folianów i składników mineralnych, m.in. cynku, magnezu i żelaza. Ponadto mąka kukurydziana zawiera karotenoidy, czyli naturalne barwniki o właściwościach przeciwutleniających, które warunkują barwę mąki i chronią organizm przed działaniem wolnych rodników. Nie zawiera glutenu. Ze względu na wysoką zawartość błonnika, obniża poziom cholesterolu we krwi oraz poprawia insulinowrażliwość tkanek. Za sprawą cynku wspomaga układ odpornościowy, a dzięki witaminie A skutecznie wspomaga wzrost komórek. Luteina i zeaksantyna zapobiega chorobom oczu związanym z wiekiem. Poza tym mąka kukurydziana zwiększa produkcje krwinek czerwonych, chroni DNA przed uszkodzeniami i reguluje aktywności enzymów.
Drugi składnik meksykańskich nachos to mąka pszenna. To najpopularniejszy typ mąki w naszym kraju. Zasada jest taka, że im jest ona ciemniejsza, tym bardziej jest ona zdrowa. Wszystko dlatego, że znajduje się w niej dużo otrąb i jest zdecydowanie bardziej bogatsza w składniki odżywcze. W jasnych mąkach, tych bardziej przetworzonych, też znajdziemy składniki odżywcze: m. in. węglowodany, błonnik, wapń i żelazo. Mąka biała zawiera więcej skrobi niż mąka razowa, ale także i gluten. Mąka pszenna razowa jest znakomitym źródłem takich witamin jak: witamina B, witamina C, witamina E oraz minerałów (cynk, fosfor, magnez, wapń oraz żelazo).

Oliwa z oliwek, która również wchodzi w skład nachos, jest tłuszczem, który ma zbawienne właściwości prozdrowotne. W związku z tym, że jest produktem pochodzenia roślinnego, nie zawiera cholesterolu. Zawiera za to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zadaniem których jest hamowanie rozwoju miażdżycy poprzez obniżanie "złego" cholesterolu (LDL) i podnoszenie poziomu "dobrego" (HDL). Zawarty w oliwie kwas oleinowy skutecznie chroni przed astmą i alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa. Kwasy te wpływają również na obniżenie ciśnienia krwi. Zawarte w oliwie przeciwutleniacze (przede wszystkim polifenole i witamina E) zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników. Co sprawia, że oliwa z oliwek wzmacnia błony komórkowe oraz przeciwdziała procesom starzenia się. Oliwa z oliwek jest też bogatym źródłem witamin: A, E, D i K, działa więc przeciwzakrzepowo i pomaga w problemach z żołądkiem.
Można je serować także z dodatkami takimi jak fasola, mięso z kurczaka, wołowina, a także ziemniaki czy oliwki, fot. shutterstock

Nachos – z czym to się je?

Upieczone meksykańskie chipsy podawane są w miseczkach razem z sosem salsa, guacamole lub kwaśną śmietaną jako przekąska idealna do alkoholu. Inaczej można serwować nachos z dodatkami takimi jak fasola, mięso z kurczaka, wołowina, a także ziemniaki czy oliwki. Wówczas wtedy będzie stanowić nie przekąskę, ale sycące danie.

Prawda jest taka, że nachos domowej roboty niewiele maja wspólnego z tymi zakupionymi w sklepie. Te robione samodzielnie zawierają znacznie mniej soli, konserwantów i tłuszczu. Co więcej, taka wersja tej meksykańskiej przekąski jest nie tylko zdrowsza, ale także dużo bardziej ekonomiczna.

Jak zrobić tradycyjne nachos?

Składniki:

  • 120 g mąki pszennej
  • 120 g mąki kukurydzianej
  • 120 ml ciepłej wody
  • 45 ml oliwy z oliwek
  • płaska łyżeczka soli
  • przyprawy: chili, kolendra

Przygotowanie:
Wszystkie składniki wrzucamy do miski i zagniatamy ciasto. Gotową masę przykrywamy czysta ściereczką kuchenna i odstawiamy na około 15 minut. Po upływie tego czasu odrywamy po kawałku ciasta i wałkujemy je na bardzo cienkie placki –  mniej więcej 1-2 mm, a potem kroimy na mniejsze kawałeczki w kształcie trójkątów. Układamy nachos na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy przez 15 minut w piekarniku rozgrzanym do temperatury 160 stopni. Po upieczeniu studzimy i serwujemy z ulubionymi dodatkami, np. kolendrą, chili albo dipami.


Nachos z serem i sosem pomidorowym

Składniki:

Przygotowanie:
Nachos wysypujemy równomiernie z torebki na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.  Miejscami polewamy sosem pomidorowym, posypujemy pokrojona dymką i startym serem żółtym. Na koniec dodajemy kilka szczypt soli, o ile chipsy były naturalne, bez żadnego smaku. Wkładamy do rozgrzanego piekarnika na około 3-4 minuty – do momentu, aż ser się rozpuści, a nachos podgrzeją. Podajemy na ciepło.

Czy warto jeść nachos?

Nachos są nie tylko pyszne, ale także zdecydowanie bardziej zdrowe niż tradycyjne chipsy. W sklepach dostępnych jest wiele rodzajów nachos, o różnych smakach, jednak te domowej roboty są najsmaczniejsze i najmniej kaloryczne. Przekąska ta idealnie nadaje się na wszelkiego rodzaju przyjęcia, w tym także grille. Możliwość różnorodnego komponowania dodatków sprawia, że meksykańskie nachos jest daniem bardzo uniwersalnym.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “http://guiagastronomika.diariovasco.com/noticias/los-nachos-llevan-nombre-creador-201407291349.php”; data dostępu: 2019-07-19
  2. “https://www.kitchenproject.com/history/Nachos/”; data dostępu: 2019-07-19
  3. “https://www.huffpost.com/entry/nachos-inventor_n_1515233?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKFaDt9qI6zoOElI5v30w3A9s3HUVKgeRakM5VYxtH7dCJhw5lhgYl3j24wx_uu39L69F5DEn6ny5Ol-XUfD5cnZX5pgAF9gaRlyugWMAzjg4bXdLlN-f”; data dostępu: 2019-07-19
  4. “https://www.livestrong.com/article/428033-are-nachos-good-for-my-diet/”; data dostępu: 2019-07-19
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy