Nektarynki owoce - właściwości, wartości odżywcze i kalorie nektarynek

Freeimages.com/Ali Farid Freeimages.com/Ali Farid

Nektarynki są odmianą brzoskwini zwyczajnej, to co je wyróżnia, to delikatna, cienka skórka, gładka powierzchnia owocu i bardziej soczysty miąższ... Zachęcające, prawda? Nektarynki są też słodsze niż brzoskwinie. Kojarzą się z upalnym latem, bo świetnie służą jako element prowiantu na całodzienną wycieczkę! Pomagają również dojść do siebie po dużym wysiłku fizycznym. Ciężko znaleźć owoc o tak dużej zawartości witamin i minerałów. Warto spróbować!

Niejasne pochodzenie

Naukowa nazwa nektarynki – Persica – wskazuje, że ojczyzną owocu była Persja (obecnie Iran). W starożytnym Rzymie owoc był znany pod nazwą „perskiego jabłka”. Jednak badania genetyczne prowadzone w XX i XXI wieku wskazują, że gatunek ten znany był najwcześniej na terenach Chin, a ślady najdawniejszych upraw sięgają II tysiąclecia przed Chrystusem!

Nektarynki lub brzoskwinie były wspominane w chińskich tekstach już w X wieku przed naszą erą jako ulubiony owoc władców. W IV wieku p.n.e. owoce dotarły na tereny starożytnej Grecji. Około XVI-XVII wieku uprawy rozprzestrzeniły się na całą Europę. Do Ameryki drzewko dodarło wraz z hiszpańskimi kolonizatorami w XVI wieku. Nektarynka popularność zyskała całkiem niedawno, bo dopiero w XX wieku.

Zagadka gładkiej skórki

Skąd się wzięła gładka skórka? To pytanie spędzało sen z powiek wielu badaczom. Początkowo podejrzewano, że nektarynka jest połączeniem brzoskwini i śliwki, a gładką skórkę odziedziczyła po tej drugiej. Dopiero badania genetyczne wykazały, że gen odpowiedzialny za brak charakterystycznego meszku u brzoskwini jest genem recesywnym, a jego ujawnienie się sprawia, że powierzchnia owocu jest gładka.

fir0002 | flagstaffotos.com.au [GFDL 1.2], via Wikimedia Commons
Co wolisz - brzoskwinie czy nektarynki?