Olej palmowy – właściwości i zastosowanie. Jak stosować olej palmowy?

Owoce olejowca gwinejskiego Owoce olejowca gwinejskiego, fot. Pixabay.com

Olej palmowy zdominował przemysł. Jego egzotyczna nazwa może mylić, ale substancja ta znajduje się w wielu produktach spożywczych, które na co dzień jemy, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Mimo wszystko olej palmowy nie cieszy się dobrą opinią, wręcz przeciwnie. Kontrowersyjność tego produktu wynika z dwóch powodów - po pierwsze ma negatywny wpływ na nasze zdrowie, a po drugie jego produkcja przynosi fatalne skutki dla środowiska naturalnego.

Olej palmowy –tajemnica pochodzenia tej substancji

Olej palmowy całkowicie zdominował przemysł spożywczy - jego światowa roczna produkcja wynosi 62 milionów ton! Produkuje się go z owoców palmy oleistej, czyli olejowca gwinejskiego. Pozyskiwany jest z miąższu owocu o intensywnie czerwonej barwie (jego kolor wynika z obecności karotenoidów). W swoim składzie zawiera aż 50% nasyconych kwasów tłuszczowych, spośród których dominujący jest kwas palmitynowy.

Olejowiec gwinejski wywodzi się z Afryki, ale aktualnie uprawiany jest także w Indonezji i Malezjikrajach, które wspólnie zapewniają 85% światowej produkcji oleju palmowego! W produkcji tej specyficznej substancji coraz chętniej zaczynają brać udział także kraje Ameryki Południowej i Środkowej. Wszystko to wiąże się z ekonomią – palma olejowa jest jedną z najbardziej wydajnych roślin. Z jednego hektara plantacji można uzyskać aż 3,2 ton oleju palmowego. W związku z tym, że zapotrzebowanie na ten produkt ma tendencję wzrostową, zwiększa się też potrzeba tworzenia nowych plantacji, które nie koniecznie mają dobry wpływ na środowisko.

Wiąże się to z tym, że palmy olejowe uwielbiają wilgoć i wysoką temperaturę. W rejonach ich uprawy plantacje olejowców gwinejskich powstają kosztem tropikalnych lasów deszczowych, które są brutalnie karczowane. Niesie to za sobą tragiczne konsekwencje. Lasy deszczowe to miejsce do życia wielu zagrożonych wyginięciem gatunków zwierząt i roślin. Zarejestrowano tam ponad 20 proc. znanych gatunków organizmów żywych, a ekspansja plantacji to dla nich to powolna śmierć. W największym zagrożeniu znalazł się orangutan, tygrys czy słoń indyjski. Niestety uprawy palmy olejowej stają się coraz bardziej popularne, a łączna powierzchnia plantacji szacowana jest na 27 mln hektarów (powierzchnia Polska wynosi 31 mln hektarów).

Olejowiec gwinejski, fot. pixabay.com