Płatki pszenne ‒ właściwości, skład i wykorzystanie płatków pszennych

Płatki pszenne to jedne z najpopularniejszych śniadaniowych przekąsek. Czy warto po nie sięgać? Z pewnością tak, ponieważ płatki pszenne są źródłem błonnika, wielu witamin i składników odżywczych. Oprócz ewidentnej wartości żywieniowej, wykazują wysokie walory smakowe - można je wykorzystywać do tworzenia wielu ciekawych dań. Poznajcie zaskakujące właściwości płatków pszennych.



Płatki pszenne, fot. shutterstockPłatki pszenne, fot. shutterstock
  1. Płatki pszenne - co to jest?
  2. Historia płatków pszennych
  3. Właściwości płatków pszennych
  4. Wykorzystanie płatków pszennych w kuchni
  5. Przepis z płatkami pszennymi

Płatki pszenne - co to jest?

Płatki pszenne to jeden z tych produktów, który można jeść zarówno na surowo, jak i po zagotowaniu. Często przygotowuje się je razem z mlekiem, jogurtem czy kefirem, czasem także rodzynkami czy owocami. Gotowe płatki z dodatkowymi składnikami znajdziemy również w sklepie. Jak powstają? Płatki pszenne powstają z ziaren pszenicy należącej do rodziny wiechlinowatych. W procesie powstawania płatków każde z pszenicznych ziaren pozbawia się łusek, a następnie poddaje sprasowaniu.

Historia płatków pszennych

Płatki pszenne, tak jak inne rodzaje płatków śniadaniowych, są amerykańskim wynalazkiem. Na rynku płatki pszenne są obecne od 1922 roku. W Stanach Zjednoczonych były wytwarzane przez takich producentów jak Kellogg czy Post Cereals.

Dzieje płatków pszennych są bezpośrednio powiązane z historią płatków śniadaniowych. Płatki śniadaniowe, początkowo były stosowane jako środek wspomagający trawienie, który z czasem stał się słodką przekąską oraz prawdziwą przyjemnością dla podniebienia.

W 1863 roku James Caleb Jackson, konserwatywny wegetarianin, który prowadził sanatorium medyczne w zachodniej części Nowego Jorku, stworzył płatki śniadaniowe z ciasta z mąki graham. Swój wynalazek nazwał granulatem. John Harvey Kellogg, chirurg, który prowadził spa w Michigan, później stworzył kolejną wersję granulatu i nazwał ją muesli. Korzystając z tego samego pomysłu, były pacjent Kellogg, niejaki Post stworzył Grape-Nuts. Były to pierwsze płatki śniadaniowe, do których dodawano kupony rabatowe.

John Harvey Kellogg na tym jednak nie poprzestał. Razem ze swoim młodszym bratem Willem wymyślili sposób na wyprodukowanie płatków kukurydzianych. Po latach Will Kellogg zdecydował, by dla poprawienia smaku dodawać do nich cukier. Aby zdobyć zainteresowanie klientów do pudełek z płatkami dokładał także nagrodę w postaci zabawki. Wspomniany wcześniej Post opracował podobne płatki o nazwie „Manna Eliasza”, które, po protestach grup religijnych, przemianował na „Post Toasties”.

Następnie firma Quaker Oats stworzyła metodę wytwarzania tzw. dmuchanego ryżu i dmuchanej pszenicy, co przełożyło się na nową jakość płatków. Słynne hasło „Śniadanie mistrzów” w odniesieniu do płatków śniadaniowych, po raz pierwszy pojawiło się na billboardzie dla drugorzędnej drużyny baseballowej w Minnesocie w latach 30. XX wieku.

Firma Ralston Purina wprowadziła wczesną wersję płatków pszennych, nazywając ją „Shredded Ralston”. Jej celem było nakarmienie wyznawców rasistowskiego ruchu społecznego, skupiające osoby, które wierzyły w kontrolę ludzkich umysłów. 

Po II wojnie światowej, wraz z nadejściem wyżu demograficznego światowa konsumpcja zbóż wzrosła, a płatki stały się chętnie nabywanym produktem. W telewizji rozpoczęła się nowa era. W reklamach płatków śniadaniowych coraz częściej pojawiały się postacie super-bohaterów, dzięki którym tego typu produkty zdobywały zainteresowanie szerokiego grona odbiorców, w tym dzieci.

Bitwa o dominację w segmencie płatków trwała przez wiele lat. Kellogg nabył linię Kashi, sprzedającą płatki naturalne i ekologiczne. Zmieniło się także podejście konsumentów wymagających obecnie większej przejrzystości w etykietowaniu i większej liczby produktów bez genetycznie zmodyfikowanych lub sztucznych składników. Płatki zaczęto promować jako wolne od organizmów zmodyfikowanych genetycznie lub jako zawierające określone składniki odżywcze.
Batoniki z płatków pszennych, fot. shutterstock

Właściwości płatków pszennych

Płatki pszenne to przede wszystkim zastrzyk energii w postaci węglowodanów. Dlatego są one tak chętnie jedzone na śniadanie kiedy organizm przygotowuje się na wyzwania całego dnia. Już niewielka porcja płatków pszennych powoduje uczucie sytości. Dlatego nie musimy zjadać dużych ilości płatków, by czuć się najedzonym.
Płatki pszenne to również źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin - witamina C, D, E, witamin z grupy B oraz minerały - cynku, fosforu, potasu, wapnia i żelaza. Takie połączenie składników odżywczych podnosi koncentrację, chroni przed stresem oraz zabezpiecza układ nerwowy. Jak wykazały badania przeprowadzone m.in. przez Division of Cancer Epidemiology and Genetics, National Cancer Institute w 2014 roku, tokoferol, substancja zawarta w płatkach pszennych może zmniejszać ryzyko wystąpienia raka prostaty. Poza tym występujący nich błonnik reguluje  poziom cholesterolu i glukozy we krwi, ma pozytywny wpływ na perystaltykę jelit, a w związku z tym reguluje także przemianę materii.

Pamiętajmy jednak, że o wiele bardziej wartościowymi płatkami pod względem składników odżywczych są płatki owsiane. Mimo że płatki pszenne zawierają znaczne ilości białka jest ono nie w pełni wartościowe.
Opracowanie własne

Wykorzystanie płatków pszennych w kuchni

Płatki pszenne to danie, które podaje się zwykle z mlekiem, kefirem, jogurtem z owocami. Tego rodzaju płatki znajdziemy także w muesli. Płatki pszenne mogą także być wykorzystywane do panierowania mięsa. Można je również dodawać do wypiekanego chleba albo granoli, a także jako dodatek do różnych ciast, batoników, deserów i wypieków.
Domowej roboty granola, fot. shutterstock

Przepis z płatkami pszennymi

Granola

Składniki:

Przygotowanie:
Aby rozpocząć przygotowywanie domowej roboty granoli z płatkami pszennymi i płatkami owsianymi, rozgrzej woka lub patelnię o dużym dnie na średnim ogniu i piecz płatki owsiane, aż staną się kruche i lekko złociste. Po upieczeniu wyjmij je z patelni i odłóż na bok. Rozgrzej olej roślinny na tej samej patelni i na średnim ogniu upraż wszystkie orzechy i nasiona (przez około 5 minut). Po upieczeniu orzechów i nasion dodaj suszone daktyle, maliny i rodzynki oraz miód i esencję waniliową.  Praż przez kolejne kilka minut. Na koniec dodaj uprzednio upieczone płatki owsiane, płatki pszenne, cynamon i gałkę muszkatołową. Używając szpatułki wszystko dokładnie wymieszaj. Schłódź. Po schłodzeniu domowa mieszanka granoli z płatkami owsianymi i pszennymi jest gotowa. Przechowuj ją w szczelnym pojemniku przez kilka tygodni.
Płatki pszenne to jeden z podstawowych przysmaków, które znajdziemy na wielu śniadaniowych stołach. To dodatek, który mimo 100-letniej historii cieszy się niesłabnącą popularnością wśród rzeszy miłośników zdrowego odżywiania. Jak sama nazwa wskazuje, płatki pszenne wytwarzane są z pszenicy, która jest naturalnym źródłem witaminy C, D, E oraz witamin z grupy B, a także wielu składników odżywczych takich jak: cynk, fosfor, potas czy wapń. Płatki pszenne można jeść same lub z dodatkiem jogurtu, mleka oraz owoców czy rodzynek. Jednym z popularniejszych dań z dodatkiem płatków pszennych jest granola, stanowiąca chrupiącą mieszankę płatków, którą można podawać niemal o każdej porze dnia. Spróbujcie sami.
Katarzyna Augustyniak

Bibliografia

  1. “https://www.tarladalal.com/glossary-wheat-flakes-1780i”; data dostępu: 2019-11-16
  2. “https://www.archanaskitchen.com/homemade-granola-mix-recipe-with-oats-wheat-flakes”; data dostępu: 2019-11-16
  3. “http://www.brewingwithbriess.com/Products/Adjuncts.htm”; data dostępu: 2019-11-16
  4. “https://ohiohistorycentral.org/w/American_Cereal_Company?rec=833&nm=American-Cereal-Company”; data dostępu: 2019-11-16
  5. “https://link.springer.com/article/10.1057%2Fdddmp.2013.34”; data dostępu: 2019-11-16
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy