Pomidory koktajlowe warzywa – właściwości, witaminy i wartości odżywcze pomidorów koktajlowych

Pomarańczowe pomidorki koktajlowe, fot. pixabay,com Pomarańczowe pomidorki koktajlowe, fot. pixabay,com

Pomidory koktajlowe (lub zwane inaczej cherry) cieszą się coraz większą popularnością. Mniejsza odmiana tradycyjnych pomidorów jest nie tylko łatwiejsza w uprawie, ale także zdecydowanie lepiej prezentuje się na talerzu. Pomidory koktajlowe doskonale sprawdzają się w sałatkach, przekąskach, daniach  głównych oraz jako dodatek dekorujący potrawy. Ponieważ warzywa te są równie zdrowe jak tradycyjne pomidory, warto się nimi zajadać jak najczęściej.


Krótka historia pomidorów

Pomidory to rośliny jednoroczne, blisko spokrewnione z ziemniakami. Owoce pomidorów dostępne są w przeróżnych kolorach: pomarańczowym, czerwonym, żółtym, bordowym, a nawet czarnym i zielonym.

Pomidory wywodzą się z Ameryki. Niegdyś rosły dziko w rejonie ciągnącym się od Peru, aż po obszar Meksyku. Uprawa pomidorów znana już była Aztekom, którzy nazwali je tomato, czyli dosłownie miękkie owoce. Do Europy przywędrowały w XVI wieku. Najszybciej zaaklimatyzowały się we Włoszech, ponieważ w naturalnej postaci rosły w ciepłym klimacie, a włoskie środowisko najbardziej im przypasowało. Nazywano je tam pomo d’oro, co znaczy „złote jabłka”. Nieco później pomidory zaaklimatyzowały się we Francji, gdzie mówiono o nich „jabłka miłości” (pomme d’amour). W Polsce zaczęto je uprawiać dopiero w XVIII wieku, choć początkowo nie cieszyły się popularnością pośród naszych przodków. Prosta ludność zamieszkująca wsie uważała, że są one wręcz trujące. Pomidory stały się więc ulubionym daniem wyższych sfer, ale i tam spożywano go tylko jako dodatek do sosów. Dodawanie surowych owoców pomidorów jako składnik sałatek, jak to robili we Włoszech, w Polsce uważano za prymitywne. Jeszcze w XIX, a nawet na początku XX wieku, jadano u nas tylko gotowane pomidory.

Cenne właściwości pomidorków koktajlowych

Pomidory koktajlowe zawierają białko, tłuszcz, węglowodany, błonnik, witaminywitamina A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C, E i K oraz minerały - cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Każda odmiana pomidorów koktajlowych uważana jest za najzdrowszą żywność świata. Nic w tym dziwnego, bo ze względu na występowanie witaminy A oraz witaminy C, które należą do przeciwutleniaczy, które za zadanie mają hamowanie rozwoju wolnych rodników. Dzięki temu nasz organizm jest chroniony przed rozwojem niebezpiecznych chorób i wolniej się starzeje.

Witamina A odpowiedzialna jest za nasz prawidłowy wzrok i wzmocnienie odporności. Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne, przez co jest odpowiedzialna za elastyczność skóry. Dodatkowo reguluje poziom cholesterolu oraz ułatwia przyswajanie żelaza w organizmie. Garść pomidorków koktajlowych spożywana każdego dnia pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A w 15 procentach oraz na witaminę C w 10 procentach.

W składzie pomidorków koktajlowych kryje się także potas, który obniża ciśnienie krwi; żelazo pobudzające układ krwionośny; witamina B6 łagodząca stany napięcia, wzmacniająca odporność oraz pozytywnie wpływająca na układ nerwowy. Jednak to likopen (przeciwutleniacz) obecny w pomidorkach zasługuje na największą uwagę. Jest to związek z grupy karotenów, który chroni organizm przed rozwojem nowotworów oraz wzmacnia odporność organizmu. Regularne spożywanie pomidorków koktajlowych ma doskonały wpływ na serce, okrężnicę oraz kości.


Pomidory koktajlowe "Yellow Pearshaped". By Sylwia Ufnalska [CC BY-SA 4.0 ], from Wikimedia Commons
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy