ZDROWA EKOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ. Czy zdrowa żywność to mit?

Fot. sxc.hu Fot. sxc.hu

Środki chemiczne, hormony wzrostu dla zwierząt, antybiotyki i rośliny genetycznie modyfikowane są składnikiem naszej codziennej diety. Zdrowa żywność powoli staje się mitem, bo w biznesie stawiają na ilość a nie jakość - informuje Onet.pl.

Genetycznie modyfikowane rośliny uprawianie są na około 140 milionach hektarów na świecie. Większość z nich jest przerabiana na pasze dla drobiu, trzody i bydła. Zwierzęta dają nam produkty spożywcze, które trafiają na nasze stoły. Część roślin jest przerabiana na dodatki spożywcze dodawane m.in. do wędlin, nabiału i słodyczy. Czy jest to bezpieczne dla naszego zdrowia?

– Mamy w tej chwili rzetelny pakiet badań wykonanych na zlecenie austriackiego rządu. Wykazano, że myszy karmione modyfikowaną kukurydzą, w trzecim i czwartym pokoleniu zaczynają wykazywać obniżony poziom płodności. W 90 procentach przypadków to, co jest prawdą u myszy, sprawdza się u człowieka – mówi doc. dr hab. Katarzyna Lisowska, biolog molekularny Instytut Onkologii w Gliwicach. Problem niepłodności ciągle narasta, dodaje dr nauk med. Tomasz Rokicki, ginekolog położnik z Europejskiego Centrum Macierzyństwa InviMed.

Żywność modyfikowana genetycznie lub która posiada 0,9 proc. dodatków GMO powinna być oznakowana. A jak jest w rzeczywistości? W większości przypadków produkty nie mają żadnych oznaczeń. – Nie ma nad tym realnej kontroli – twierdzi Marek Kryda, działacz ruchu ekologicznego. Jak mówi Dorota Balińska – Hajduk z Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych rocznie jest sprawdzanych ok. 100 próbek.

W Polsce od kilku lat trwają prace nad ustawą, która ma regulować kontrolę żywności genetycznie modyfikowanej i upraw roślin modyfikowanych. W obowiązującym prawie jest wiele sprzeczności. Jest zabroniona sprzedaż nasion genetycznie modyfikowanych, ale pozwala się je sprowadzać zza granicy.
Źródło: Onet.pl