Seitan - właściwości i wartości odżywcze. Co to jest seitan?

Fot. Patryk Zdrojewski i Xavier Bayle Fot. Patryk Zdrojewski i Xavier Bayle

Say-tahn – tak japońscy mnisi buddyjscy ponad sześć wieków temu nazwali osobliwe nibymięso roślinne, pozyskiwane z czegoś tak prostego jak mąka. W Chinach nazywany jest mięsem Buddy lub kofu. To znakomite wyjście dla wegetarian lubiących smak mięsa.

Seitan to nic innego jak otrzymywany z mąki gluten, czyli białko występujące w ziarnach zbóż. Po przyrządzeniu jego konsystencja bardzo przypomina mięso. Odpowiednio przyprawiony osiąga smak podobny do kurczaka lub kaczki, z tą różnicą, że nie musimy zabijać, by otrzymać pokarm. Osoby uzależnione od mięsa (zupełnie dosłownie: wskutek spożycia białka zwierzęcego mózg wydziela dopaminę, serotoninę i norepinefrynę, które powodują uzależnienia) nie zatęsknią za nim, jeśli spożywają seitan. Niewskazany jest jedynie dla uczulonych na gluten oraz osób z celiakią.

Zrób to sam(a)

Zawartość protein w seitanie jest olbrzymia, większa niż w tofu: 100 g produktu zawiera 24,7 proc. białka, dlatego zaleca się go
150 g seitanu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na białko, nawet w przypadku osób bardzo aktywnych. Można go przyrządzać jak mięso.
sportowcom, dzieciom oraz kobietom w ciąży. Seitan ma w sobie zaledwie 2 proc. tłuszczu (to informacja interesująca sczególnie dla osób dbających o sylwetkę) i 2 proc. węglowodanów (idealny dla diabetyków). Poza tym jest bogatym źródłem błonnika. Nie zawiera cholesterolu i pomaga regulować jego poziom w organizmie dzięki obecności lecytyny, żelaza i witamin z grupy B. Seitan ma więcej wapnia i minerałów niż mięso, mniej soli. Ze względu na lekkostrawność jest odpowiedni dla osób starszych. A do tego – oczywiście – nie zawiera trucizn w postaci hormonów i antybiotyków, które serwuje ludziom przemysł mięsny.