Seler naciowy warzywo - właściwości, witaminy i wartości odżywcze selera naciowego | ekologia.pl

Fot. anastasia r/Flickr CC Fot. anastasia r/Flickr CC

Seler naciowy to warzywo, które zyskuje w polskiej kuchni coraz większą popularność. Doceniamy go nie tylko za lekko pikantny, intensywny smak, ale także za wartości odżywcze. Seler naciowy – czy to spożywany na surowo czy w postaci gotowanej – dostarcza nam mnóstwo witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.


Seler naciowy (Apium graveolens) pochodzi z Eurazji, rośnie dziko w słonych glebach w pobliżu wybrzeży morskich. Od dawna uprawiany jest także jako warzywo ogrodowe w klimatach umiarkowanych.

Seler naciowy jest uznawany za jedno z najstarszych warzyw. Już starożytni Egipcjanie jedli dziko rosnący seler. Około 450 roku przed narodzeniem Chrystusa grecy swoim zwycięskim sportowcom dekorowali głowy liśćmi oraz łodygami selera. Miał też dodawać panom męskości i poprawiać libido.

Jako bliski krewny pietruszki, selerowi naciowemu są przypisywane właściwości lecznicze. Warzywo to zawiera białko, węglowodany i tłuszcze oraz mnóstwo witaminminerałów. W liściach selera naciowego są witamina A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, B9, B12), witamina C, D i E, a także składniki mineralne – seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych, dużo wapnia, potasu, magnezu i sodu, a także nieco cynku, jodu, miedzi, manganu i żelaza.

Współczesne badania naukowe dowiodły, że selerze naciowym jest aż 86 różnych substancji, które pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka. Niemieccy i chińscy naukowcy potwierdzili, że olejek aromatyczny z selera naciowego posiada właściwości wpływające uspokajająco na centralny system nerwowy. Kolejne badania dowiodły, że olej z nasion selera jest pożyteczny w leczeniu wysokiego ciśnienia krwi.


Fot. J R JMR_Photography [CC BY 2.0 ], Flickr.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy