Ser halloumi - właściwości, skład i zastosowanie sera halloumi

Cypryjczycy pilnie strzegą oryginalnej receptury tego sera. Nic w tym dziwnego, gdyż ser halloumi stanowi dla nich dobro narodowe, które jest szalenie ważnym elementem ich tradycyjnej kuchni. Tylko na tej niewielkiej europejskiej wyspie producenci posiadają prawo do jego wyrobu i nazwy. Ser halloumi jest nie tylko smaczny, ale posiada wiele składników mineralnych oraz witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.



Ser halloumiSer halloumi. By Rainer Zenz (originally uploaded as de:Datei:Halloumi-1.jpg) [GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
  1. Egzotyczne pochodzenie sera halloumi
  2. Jak wygląda proces produkcji sera halloumi?
  3. Dlaczego warto jeść ser halloumi?
  4. Ser halloumi – z czym to się je?
  5. Ser halloumi w kuchni

Egzotyczne pochodzenie sera halloumi

Oryginalny ser halloumi wytwarzany jest tylko na Cyprze. Prawdopodobnie pamięta on czasy Bizancjum. Dla Cypryjczyków stanowi bardzo ważny element ich narodowej kuchni, a zarazem najbardziej rozpoznawalny produkt eksportowy tej małej wyspy. Przeciętny Cypryjczyk spożywa 8 kg tego sera każdego roku. Tuż po Cyprze, największym jego konsumentem jest Wielka Brytania, gdzie zdobył uznanie na początku XXI wieku. Ser halloumi popularny jest we wschodniej części Morza Śródziemnego. Obecnie można go kupić także w Polsce, chociaż cena jest stosunkowo wysoka, w porównaniu z innymi serami. Znajdziemy go przede wszystkim w sklepach z greckimi i innymi produktami kuchni śródziemnomorskiej oraz na targach żywności. Coraz częściej również widnieje na półkach w supermarketach popularnych sieciówek. 

Ser halloumi wytwarza się z mleka owczego lub mieszanki mleka owczego, koziego i krowiego. Bardzo częstym dodatkiem jest listek mięty. Ser halloumi cechuje się dużą elastycznością, mimo, że należy do gatunku serów półtwardych. Ma biały kolor. Może być spożywany na surowo, aczkolwiek najlepiej smakuje grillowany lub smażony. Wszystko dzięki temu, że topnieje w wysokiej temperaturze.

Ser halloumi bardzo często porównuje się do włoskiego sera mozzarelli. Wszystko dlatego, że oba sery przygotowywane są w podobny sposób, jednak używa się do nich zupełnie innych rodzajów mleka. Struktura sera zazwyczaj jest zwarta, a posmak ma słony. Warto wiedzieć, że dawniej mięta oprócz nadawania smaku miała chronić produkt przed zepsuciem ze względu na swoje właściwości bakteriobójcze.

Jak wygląda proces produkcji sera halloumi?

Dwa rodzaje mleka podgrzewa się do temperatury 33 stopni Celsjusza i poddaje działaniu podpuszczki. Następnie skrzep jest odcedzany, porcjowany na mniejsze części, odciskany z nadmiaru płynu i ponownie podgrzewany. W ten sposób powstaje plastyczna masa serowa, którą formuje się ręcznie, potem ponownie dzieli na mniejsze porcje i zanurza w solance o temperaturze 20 stopni Celsjusza, dzięki której ser może być przechowywany naprawdę długo – nawet przez rok czasu.

Aktualnie produkowane się różne odmiany sera halloumi np. bez skórki, ale z dodatkiem liści mięty dla ożywienia mlecznego smaku. Na wsiach wytwarzany jest głównie ze świeżego mleka koziego lub owczego, ale w przemyśle mleczarskim wykorzystuje się także mleko krowie. Skład prawdziwego sera halloumi to maksimum 46 procent wody, minimum 43 procent tłuszczu, 22 procent białka i około 3 procent soli. Ser halloumi sprzedawany jest w kształcie lekko zaokrąglonej kostki o wadze 200-250 gram.
Grillowany ser haloumi. By Anatoliy Smaga [CC BY-SA 4.0 ], from Wikimedia Commons

Dlaczego warto jeść ser halloumi?

Ser halloumi jest doskonałym zamiennikiem innych serów. 100 g tego produktu dostarcza 313 kcal, 25 g tłuszczu, 2 g węglowodanów oraz 20 g pełnowartościowego białka. Ser ten jest doskonałym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Zawiera witaminy z grupy B oraz witaminy A, D, E i K. Jest również cennym źródłem fosforu, magnezu, potasu, sodu i wapnia – składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie zawiera za to witaminy C oraz błonnika pokarmowego, dlatego przygotowując pełnowartościowy posiłek, warto łączyć go z owocami i warzywami. Nie jest tłusty, dlatego świetnie nadaje się dla osób, które dbają o linię.

Ser halloumi – z czym to się je?

Ser cypryjskiego pochodzenia znakomicie sprawdzi się o każdej porze dnia. Grillowany zastąpi jajka, smażony uzupełni danie obiadowe, a świeży znajdzie swoje zastosowanie w sałatkach na kolację. Ser halloumi szczególnie nadaje się do grillowania i smażenia, ponieważ poza tym, że nie topi pod wpływem temperatury, to również nabiera wtedy dodatkowych właściwości smakowych.

W lokalnych cypryjskich tawernach ser najczęściej serwowany jest właśnie w wersji grillowanej lub smażonej. Zachowuje swój kształt, a jednocześnie okrywa się chrupiącą złocistą skórką. W domach często jada się go na śniadanie, w zestawieniu z szynką i jajkami. Ser halloumi jest również głównym składnikiem cypryjskiego ravioli. Znakomicie smakuje również w połączeniu z wszelkimi makaronami. Niektórzy zapiekają go na pizzy lub innych zapiekankach. Z kolei usmażony w panierce świetnie zastępuje kotlet. Grillowany halloumi możemy podawać również na słodko - oblany miodem i posypany sezamem. Cokolwiek zdecydujemy się zrobić z tym serem, mamy pewność, że zawsze zachowa swój kształt i konsystencję.

Równie dobrze jak na ciepło, cypryjski skarb narodowy smakuje na zimno. Jest zwarty, więc łatwo się go kroi i się nie kruszy. Ser można serwować jako przegryzkę, choć równie smaczny jest na kanapkach albo jako składnik sałatki - w tej wersji jest doskonałą przystawką. Do najsmaczniejszych należy połączenie sera halloumi z papryką, cebulą czerwoną, oliwkami, pomidorami i ogórkami. Taka sałatka musi być dobrze doprawiona najlepszą oliwą. Jako deser serwowany jest z plastrami melona lub jako dodatek do owocowych sałatek. Jeśli stwierdzimy, że ser halloumi jest dla nas za słony, nadmiaru soli pozbywamy się zanurzając go na kilkanaście minut w zwykłym mleku o temperaturze pokojowej.
Sałatka z serem halloumi, fot. shutterstock

Ser halloumi w kuchni

Makaron z grillowanym halloumi i pomidorkami

Składniki:
  • 1 duża cebula
  • 2 średniej wielkości ząbki czosnku
  • 6 średnich pomidorów
  • 250 gramowa kostka sera halloumi
  • 250 gram dowolnego makaronu
  • kilka listków świeżej bazylii
  • kilka listków świeżej natki pietruszki

Przygotowanie:
Do gotującej się, osolonej wody wrzucamy makaron. Gdy zaczyna bulgotać, siekamy drobno czosnek i cebulę, kroimy w kostkę pomidory (wcześniej usuwając pestki) oraz ser halloumi. Na patelni rozgrzewamy 2 łyżki stołowe oliwy, wrzucamy cebulę i czosnek, następnie solimy, by się nie przypaliły. Gdy nieco zmiękną, przekładamy je do miseczki, a na oliwę wrzucamy halloumi. Przez chwilę smażymy, nadając mu złoty kolor. Gdy ser przybiera odpowiednią barwę, z powrotem na patelnię wrzucamy cebulę z czosnkiem, dodajemy pomidory, przyprawiamy solą i pieprzem. Potem dorzucamy ugotowany (i odcedzony) makaron, drobno posiekana bazylię i pietruszkę. Całość mieszamy i nakładamy na talerz. Możemy dodatkowo jeszcze udekorować pozostałą bazylią i pietruszką.
Sałatka z grillowanym serem halloumi i ananasem

Składniki:

Przygotowanie:
Ser halloumi kroimy na plasterki. Ananasa obieramy ze skórki, kroimy na kawałki i wydrążamy ze środka. Miąższ kroimy na plastry. Na rozgrzanej patelni grillowej wykładamy orzechy nerkowca i lekko je zarumieniamy, potem odkładamy na talerz. Patelnię smarujemy oliwą i wykładamy plasterki sera halloumi. Grillujemy je przez ok. 3,5 minuty do czasu, aż ser od spodu pokryje się ciemnymi paskami i delikatnie zacznie odchodzić od patelni. Przewracamy na drugą stronę i powtarzamy czynność. Potem odkładamy go na talerz. Na tej samej patelni grillujemy plasterki ananasa przez około 4 minuty z każdej strony, a po zakończeniu czynności, również odkładamy go na talerz. W międzyczasie mieszamy mieszamy w osobnej miseczce starty imbir, sok z limonki, oliwę i syrop klonowy, doprawiamy szczyptą soli i pieprzem. Powstały sos przez chwilę gotujemy w rondelku aż zgęstnieje, przelewamy do miseczki i dodajemy posiekaną miętę. Na osobnym półmisku rozkładamy umytą i osuszoną roszpunkę, dodajemy zgrillowany ser, ananasa i orzechy. Całość posypujemy ziarenkami granatu i polewamy sosem z miętą.


Grillowany ser halloumi z rukolą

Składniki:

Przygotowanie:
Rukolę (lub roszponkę) płuczemy pod bieżącą wodą, osuszamy i rozkładamy na talerzach. Ser hallumi kroimy na plastry o grubości około 2 cm. Następnie smażymy na delikatnie skropionej oliwą patelni grillowej po dwie minuty z każdej strony. Zgrillowane plastry sera halloumi układamy na rukoli, polewamy zimną oliwą i doprawiamy pieprzem. Następnie dodajemy żurawinę i pokrojoną w kostkę gruszkę.


Jajecznica z bekonem i sera halloumi

Składniki:

Przygotowanie:
Jajka wbijamy do miseczki i lekko bełtamy widelcem. Plastry sera halloumi smażymy na suchej patelni, z obu stron zarumieniamy na złocisty kolor. Następnie zdejmujemy je z patelni, ale trzymamy w cieple. Na tej samej patelni smażymy plasterki bekonu, mieszamy by tłuszcz się wytopił. Dodajemy łyżkę masła i wlewamy rozbełtane jajka. Całość smażymy cały czas mieszając aż jajka się nie zetną. Dodajemy wcześniej usmażony ser halloumi i przyprawiamy odrobiną soli i pieprzem. Całość dekorujemy posiekanym wcześniej szczypiorkiem.
Klaudia Kwiatkowska
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy