Syrop malinowy – właściwości, skład i zastosowanie syropu malinowego

Malina to owoc, który uwielbiają zarówno dzieci, jak i dorośli. Jest aromatyczny, smaczny, odświeżający, a do tego bardzo zdrowy. Poza tym kojarzy się ze słonecznym latem i wakacjami. By zatrzymać smak tego owocu na dłużej, możemy zrobić z niego syrop malinowy. Taki owocowy zamiennik znakomicie się sprawdzi jako dodatek do lodów, ciast czy herbaty. Jednak syrop malinowy ma jeszcze inne ważne właściwości. Co warto wiedzieć o syropie malinowym? Jak przygotować domowy syrop malinowy?



Syrop malinowy zawiera sok odsączony z owoców i cukier (lub miód).  Źródło: shutterstockSyrop malinowy zawiera sok odsączony z owoców i cukier (lub miód). Źródło: shutterstock
  1. Syrop malinowy – co to takiego?
  2. Właściwości prozdrowotne syropu malinowego
  3. Czy faktycznie syrop malinowy jest taki zdrowy?
  4. Dlaczego warto mieć syrop malinowy w domowej spiżarce?
  5. Syrop malinowy w kuchni
  6. Czy warto stosować syrop malinowy?

Syrop malinowy – co to takiego?

Syrop malinowy jest naturalnym produktem, który powstaje z owoców. Przygotowywany metodą tradycyjną zawiera sok odsączony z malin i cukier (lub miód). Samodzielnie przygotowany charakteryzuje się intensywnym, słodkim smakiem. Dodatkowo posiada piękny różowo-czerwony kolor.

Syrop malinowy, tak jak same maliny, cieszy się dużą popularnością. To jeden z najczęściej wybieranych smaków – uwielbiają go zarówno dzieci, jak i dorośli. Stanowi znakomity dodatek do wszelkich deserów, owsianek, lodów, naleśników, racuchów, gofrów, koktajli, a nawet dodany do herbaty świetnie smakuje. Jednak nie o sam smak i aromat chodzi, bo syrop malinowy to skarbnica witamin i minerałów. Doskonale sprawdza się w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ świetnie rozgrzewa, obniża gorączkę, wspomaga nasz układ odpornościowy oraz pomaga zwalczać przeziębienie i grypę.
Na podstawie: https://toriavey.com/toris-kitchen/homemade-raspberry-syrup/

Właściwości prozdrowotne syropu malinowego

Warto sięgać po syrop malinowy, ponieważ maliny zaliczane do jednych z najzdrowszych owoców.  Znajdziemy w nich wapń, potas, magnez, żelazo, witaminę C, witaminę E, witaminy z grupy B: w tym witaminę B1, B2, B3 i B6.

Żelazo jest jednym z najcenniejszych i najważniejszych minerałów w naszym organizmie. Odpowiada za regenerację tkanek oraz prawidłowy wzrost, wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, niweluje uczucie zmęczenia oraz pełni ważną funkcję w transporcie tlenu w tkankach mięśniowych. Potas zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu oraz koordynuję prawidłową pracę serca. Magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie i przekazywanie sygnałów w układzie nerwowym, a także wpływa na pracę serca zmniejszając ryzyko choroby niedokrwiennej i arytmii. Wapń jest głównym składnikiem budulcowym układu kostnego oraz zębów. Witamina C jest skutecznym przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia (także skóry), poprawia pracę układu krążenia, działa przeciwnowotworowo oraz podkręca odporność organizmu. Witamina E, nazywana również „witaminą młodości”, zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów i chorób serca, wspomaga pracę mięśni oraz pozytywnie wpływa na płodność.

Kwas salicylowy zawarty w malinach pobudza gruczoły potowe, natomiast olejki eteryczne rozgrzewają, dlatego też owoc ten wykazuje działanie napotne. Dodatkowo działa także przeciwgorączkowo, przeciwzapalnie, ściągająco i przeciwbakteryjnie. Wzmacnia serce, działa przeciwmiażdżycowo oraz obniża ciśnienie krwi. Owoce malin mają także właściwości uspokajające. Poza tym wspomagają leczenie chorób nerek lub woreczka żółciowego, zmniejszają biegunkę. Co więcej, niwelują skurcze mięśni gładkich macicy, dzięki czemu łagodzą bóle podczas cyklu miesiączkowego. Polifenole, czyli silne antyoksydanty, chronią przed namnażaniem się wolnych rodników i opóźniają procesy starzenia się.

Kwas elagowy, który również występuje w malinach, to związek wykazujący właściwości antynowotworowe i antywirusowe. Może też zapobiegać nadprodukcji i nadaktywności enzymów prozapalnych, a to z kolei ogranicza pojawianie się niepożądanych stanów zapalnych. Dlatego maliny i wszystkie produkty na ich bazie mogą być pomocne w zapobieganiu i leczeniu chorób reumatycznych. Działanie przeciwutleniające malin pochodzi w 50% z elagotanin, które są odporne na działanie podwyższonej temperatury, dzięki czemu zachowują swe właściwości prozdrowotne również w przetworach. Oczywiście lepiej sięgać po świeże maliny, jednak poza sezonem, kiedy nie mamy dostępu do soczystych malin, zalecane jest spożywanie syropu malinowego oraz innych przetworów z tych owoców.
Syrop malinowy charakteryzuje się intensywnym smakiem, fot. shutterstock

Czy faktycznie syrop malinowy jest taki zdrowy?

Na sklepowych półkach widnieje wiele buteleczek z syropem malinowym różnych marek. Wydawać by się mogło, że syrop owocowy to samo zdrowie. Niestety nie w przypadku gotowych tego typu produktów. Do podtrzymania smaku i koloru, a także przedłużeniu przydatności do spożycia, producenci żywności dodają syrop glukozowo-fruktozowy, barwniki, aromaty oraz inne substancje konserwujące.

Co więcej, sok malinowy w takich syropach znajduje się w śladowych ilościach. Zamiast niego dodawane są substytuty, np. sok aroniowy, porzeczkowy lub wieloowocowy, a maliny dodawane są jedynie do zwiększenia mocy i podkręcenia aromatu. Nawet w ekologicznych syropach malinowych sok z malin stanowi jedynie 10% składu. Chociaż na etykietach widnieje informacja, że sklepowe syropy malinowe bogate są w witaminę C, to niestety tak naprawdę pozbawione są wszelkich substancji odżywczych i jest to zwyczajny chwyt marketingowy. Ponieważ fabryczne syropy poddawane są procesowi pasteryzacji, witamina C podczas tego procesu jest niszczona.

Samodzielnie przygotowany syrop malinowy pozbawiony będzie jakichkolwiek polepszaczy smaku i chemicznych dodatków. Jedynym dodatkiem powinien być cukier lub miód. Minusem takiego malinowego przetworu jest to, że będzie on kaloryczny. W syropie domowej roboty, maliny zazwyczaj stanowią około 60 % całego składu.

Dlaczego warto mieć syrop malinowy w domowej spiżarce?

Syrop malinowy jest świetnym dodatkiem do wielu napojów i dań. Nadaje wyjątkowy aromat herbatom, świetnie sprawdza się, jako słodka polewa do kasz, budyniu, naleśników, placuszków, racuszków, omletów, lodów i innych deserów. Sorbet z syropu malinowego również smakuje obłędnie. Syrop malinowy można dodawać również do alkoholu np. wódek czy koktajli wzbogacając ich smak i kolor.
Syrop malinowy jest świetnym dodatkiem do wielu deserów, np. puddingów, lodów, racuchów, naleśników i ciast. Źródło: shutterstock

Syrop malinowy w kuchni

Przepis na domowy syrop malinowy

Składniki:


Przygotowanie:
Maliny dokładnie myjemy pod bieżącą wodą, osuszamy i wrzucamy do garnka. Zasypujemy cukrem, a kiedy puszczą sok (po około 30 minutach) – mieszamy i zagotowujemy. Pianę, która powstaje w trakcie gotowania należy zdjąć łyżką. Owoce gotujemy przez około 10-15 minut. Następnie przecieramy je przez gęste sito lub gazę. Powstały syrop malinowy jeszcze raz gotujemy i gorący rozlewamy do butelek lub słoików dokładnie zakręcając. Taki syrop przechowujemy w zaciemnionym miejscu.


Przepis na syrop malinowy z cytryną

Składniki:

Przygotowanie:
Maliny myjemy i pozostawiamy do osuszenia. Wrzucamy do słoja i zasypujemy cukrem. Otwór zakrywamy gazą i odstawiamy na dwa dni. Po tym czasie, gdy owoce puszczą sok, przecedzamy je do garnka przez gęste sito lub gazę, natomiast pozostały na dnie słoja cukier dodajemy do soku. Podgrzewamy sok, przez cały czas mieszając do momentu całkowitego rozpuszczenia się cukru. Pamiętajmy jednak, by nie dopuścić do wrzenia. Na koniec dodajemy sok ze świeżo wyciśniętej cytryny i ponownie mieszamy. Gorący syrop wlewamy do buteleczek lub słoików, mocno zakręcamy, odstawiamy odwracając do góry dnem, aż syrop wystygnie. Przechowujemy w zaciemnionym miejscu.


Przepis na kaszę mannę z syropem malinowym

Składniki:

Przygotowanie:
Do garnka wlewamy ¾ szklanki mleka, a pozostałe dokładnie mieszamy z kaszą manną. Mleko w garnku doprowadzamy do zagotowania, potem zmniejszamy ogień i wlewamy mannę z mlekiem. Porządnie mieszamy. Dodajemy cukier, gotujemy i cały czas mieszamy mannę przez około 3-4 minuty do momentu, aż zgęstnieje. Wyłączamy ogień pod garnkiem, dodajemy ekstrakt waniliowy i ponownie mieszamy. Gotową kaszę mannę przekładamy do miseczki i polewamy syropem malinowym. Możemy także udekorować świeżymi owocami.


Przepis na budyń na syropie malinowym

Składniki:

Przygotowanie:
Do miseczki wlewamy pół szklanki mleka oraz syrop malinowy. Oba płyny mieszamy, a następnie dodajemy mąkę pszenną i ziemniaczaną. Ponownie mieszamy, aby nie było żadnych grudek. Pozostałe mleko podgrzewamy, a kiedy się zagotuje zdejmujemy je z ognia, dodajemy rozpuszczone w szklance mąki i energicznie mieszamy. Kiedy budyń stanie się gęsty, przez chwilę go jeszcze gotujemy. Rozlewamy do miseczek i dekorujemy świeżymi malinami.

Czy warto stosować syrop malinowy?

Z malin można zrobić wiele smacznych i zdrowych przetworów, a syrop jest jednym z nich. Znakomicie sprawdza się jako dodatek do wszelkich ciast, koktajli, deserów. Można go też po prostu rozcieńczyć z wodą lub dodać herbaty. W okresie jesienno-zimowym warto zaopatrzyć się w kilka butelek tego przetworu, ponieważ świetnie rozgrzewa, wspomaga nasz układ odpornościowy oraz pomaga zwalczać przeziębienie i grypę.
Ekologia.pl (Klaudia Kwiatkowska)

Bibliografia

  1. “https://www.tarladalal.com/glossary-raspberry-syrup-276i”; data dostępu: 2020-10-22
  2. “https://madein.md/en/news/fruits-route/prevention-of-flu-and-strengthen-of-organism-using-raspberry-tea-and-syrup”; data dostępu: 2020-10-22
  3. “https://experiencelife.com/article/the-health-benefits-of-raspberries/”; data dostępu: 2020-10-22
  4. “https://www.happyfoodstube.com/homemade-raspberry-syrup/”; data dostępu: 2020-10-22
  5. “https://www.raspberry-depot.com/raspberry-juice.html”; data dostępu: 2020-10-22
  6. “https://toriavey.com/toris-kitchen/homemade-raspberry-syrup/”; data dostępu: 2020-10-22
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy