Tahini – skład, właściwości, działanie i zastosowanie pasty tahini

Pasta tahini, fot. pixabay.com Pasta tahini, fot. pixabay.com

Ta sezamowa pasta stanowi podstawowy składnik wielu orientalnych potraw Bliskiego Wschodu oraz kuchni śródziemnomorskiej. Jej historia sięga tysiąca lat wstecz i trudno przypisać ją do jednej narodowości. Z powodzeniem można nią urozmaicać smak wytrawnych potraw, deserów czy nawet koktajli. Tahini posiada wiele walorów odżywczych, dlatego powinna na dłużej zagościć w naszym codziennym jadłospisie. Co kryje się pod tajemniczą nazwą tahini?


Tahini – co to takiego?

Pasta tahini, inaczej zwana tahinią, jest masłem otrzymywanym z ziaren sezamu, najczęściej tych prażonych. Posiada gęstą konsystencję przypominającą ciągnący się krem i w smaku budząca skojarzenie z chałwą. Powstaje w wyniku ucierania, ugniatania bądź mielenia ziaren sezamu, które zazwyczaj wcześniej powinny być uprażone. Można do niej dodać również nieco oliwy z oliwek. Ciepło wydobywa z tahini interesujące bogactwo aromatu. Pastę sezamową można kupić gotową w sklepach lub przygotować samodzielnie w domu.

Pastą z prażonego sezamu zajadano się już 4 tysiące lat temu. Nie da się jednoznacznie ustalić jej pochodzenia. Opracowanie receptury tahini przypisują sobie Grecy, Egipcjanie czy Chińczycy. Natomiast pierwsze wzmianki o sezamowej paście pojawiły się u Herodota.

Na różnej szerokości geograficznej, tahini znajdowała zupełnie różne, niezależne od siebie  zastosowania. W kuchni arabskiej i greckiej jest używana jako dip oraz jeden ze składników hummusu czy chałwy. Tahini jest jednym z najważniejszych składników kuchni syczuańskiej, np. dania dan dan noodles. Azjatycką odmianą hummusu jest baba ganoush - dip, którego podstawowym składnikiem jest właśnie sezam oraz pieczony bakłażan. Azjatycka wersja pasty jest nieco bardziej gorzka, ponieważ wyrabiana jest z niełuskanych nasion sezamu.

Tahini – moc witamin i minerałów na talerzu

Pasta tahini posiada wiele cennych wartości odżywczych, a zawdzięcza to podstawowemu składnikowi, czyli sezamowi. Sezam jest bogatym źródłem witamin i minerałów. W jego składzie znajdują się m.in.: witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy), witamina A i E, a także minerały, jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas i cynk. Poza tym sezam dostarcza szereg nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Jest także znakomitym źródłem związków o właściwościach antyoksydacyjnych, które hamują rozwój szkodliwego działania wolnych rodników tlenowych, a tym samym zapobiega rozwojowi wielu chorób: nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, choroby wieńcowej, cukrzycy, nowotworów, schorzeń skórnych (np. łuszczycy), a także demencji, choroby Alzheimera czy Parkinsona.


Ziarna sezamu. Fot. pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy