Wafle ryżowe – właściwości, skład i wykorzystanie wafli ryżowych

Wafle ryżowe to popularna przekąska, która reklamowana jest jako zdrowy produkt zawierający składniki odżywcze i węglowodany złożone. Są podstawowym elementem osób będących na diecie – zastępują pieczywo, są łatwo dostępne i można nimi zaspokoić głód między posiłkami. Czy faktycznie jednak są takie zdrowe jak je reklamują? Co warto wiedzieć o waflach ryżowych?



Wafle ryżowe cieszą się ogromna popularnością – można je zabrać wszędzie ze sobą i jeść bez dodatkowego przygotowania, fot. shutterstockWafle ryżowe cieszą się ogromna popularnością – można je zabrać wszędzie ze sobą i jeść bez dodatkowego przygotowania, fot. shutterstock
  1. Wafle ryżowe – co to takiego?
  2. Jak powstają wafle ryżowe?
  3. Zalety jedzenia wafli ryżowych
  4. Wafle ryżowe, a nasze zdrowie
  5. Czy warto jeść wafle ryżowe?

Wafle ryżowe – co to takiego?

Wafle ryżowe powstają na bazie białego lub ryżu brązowego, w wyniku poddawania procesowi ekstruzji. Produkt ten budzi skrajne emocje – jedni uważają je za dietetyczną i niskokaloryczną przekąskę, drudzy zaś za pozbawiony wartości odżywczych sztucznie napompowany produkt. W obu teoriach tkwi ziarno prawdy, jednak tak naprawdę od nas zależy, czy wybierzemy zdrowe wafle, czy kupimy bezwartościowy produkt.

Na sklepowych półkach widnieje wiele rodzajów wafli ryżowych. Cieszą się ogromną popularnością, ponieważ są nie tylko łatwo dostępne, ale także dlatego, że można je zabrać ze sobą wszędzie i jeść bez dodatkowego przygotowania. Poza tym to tania przekąska, która zaspokoi nasz głód pomiędzy posiłkami. Bardzo często stanowią też zamiennik tradycyjnego chleba.

Jak powstają wafle ryżowe?

Ryż, który wykorzystuje się do wafli na początku poddawany jest bardzo wysokiej temperaturze i dużemu ciśnieniu. Następnie ziarna ryżu pod wpływam warunków atmosferycznych, rozdmuchują się i stają się bardziej "napompowane". Ekstruzja nie jest procesem pozbawionym wad. Ryż stosowany w produkcji ulega przetworzeniu i traci część swoich właściwości. Z drugiej strony w produkcji nie wykorzystuje się szkodliwych substancji chemicznych. Co ciekawe, ten sam sposób wykorzystuje się do produkcji ryżu preparowanego.

Wydawać by się mogło, że skoro wafle ryżowe wykonane są z ryżu, to są zdrowe. Takie myślenie może być zgubne, bo jak się okazuje – wafle ryżowe wcale nie zaliczają się do zdrowych produktów. Ekstruzja wydłuża okres przydatności ziarenek do spożycia, ale z drugiej strony obniża zawartość witamin i składników mineralnych w produkcie, w tym także dwóch aminokwasów: lizyny i metioniny.
Wafle ryżowe powstają na bazie białego lub brązowego ryżu w procesie ekstruzji, fot. shutterstock

Zalety jedzenia wafli ryżowych

Główną zaletą wafli ryżowych jest fakt, że są tanie i łatwo dostępne – kupimy je w każdym sklepie spożywczym. Można je zabrać praktycznie wszędzie i zajadać się nimi bez dodatkowego przygotowania. Poza tym, zachowują świeżość na długo nawet po otwarciu paczki.
Wafle ryżowe o naturalnym smaku lub dodatkiem ziół w pewien sposób można zaliczyć do zdrowych przekąsek. Nie zawierają one tłuszczów trans, dużych ilości soli ani cukru. To idealne małe co nieco dla osób, które lubią podjadać między posiłkami albo zagryzać coś w trakcie seansu filmowego, leżąc na kanapie w domowym zaciszu.

Jakie jeszcze zalety mają wafle ryżowe? Ta lekka przekąska jest niskokaloryczna. Jeden wafel zawiera około 40 kalorii (dla porównania: kromka chleba zawiera 70-100 kalorii). Trzeba jednak mieć na uwadze, że chleb zapewni nam uczucie sytości na dłużej niż taki wafel ryżowy. Poza tym są one uniwersalnym dodatkiem do wielu potraw i przekąsek. Można potraktować je jako bazę do kanapki, położyć na nie ser lub szynkę i warzywa, dodać pokruszone do sałatki, zjeść z jajkiem, pastą warzywną lub czymś słodkim, np. owocami, dżemem, miodem lub mlekiem kokosowym.
https://www.healthline.com/nutrition/are-rice-cakes-healthy#nutrition
Wafle ryżowe na bazie ryżu brązowego będą zawierać nieco więcej wartości odżywczych. W takim produkcie znajdziemy niewielką ilość błonnika, niacyny, magnezu (decyduje o prawidłowej pracy układu odpornościowego i nerwowo-mięśniowego, bierze udział w budowie kości i zębów, a także zmniejsza ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego), cynku (określa strukturę niektórych białek, obniża poziom cholesterolu, ma wpływ na przyswajalność niektórych witamin, dba o prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych), miedzi (chroni przed osteoporozą, zwiększa odporność organizmu, wpływa na dobrą pracę mózgu, a nawet hamuje rozwój bakterii) i spore ilości manganu. Dla porównania - wafle wyprodukowane z ryżu białego będą o wiele bardziej uboższe w te składniki, choć niektórzy producenci wzbogacają je dodatkowo witaminami, by podnieść wartości odżywcze swojego produktu.
Co najważniejsze - wafle ryżowe nie zawierają glutenu, dlatego to znakomita przekąska dla osób chorujących na celiakię lub zmagających się z nietolerancją glutenu. To znakomity, łatwy i szybki zamiennik tradycyjnego pieczywa.
Chociaż powstają z ryżu, wcale nie zaliczają się do zdrowych produktów, fot. shutterstock

Wafle ryżowe, a nasze zdrowie

Najważniejszą wadą wafli ryżowych jest fakt, że pozbawione są wielu cennych substancji odżywczych. Wszystko przez sposób produkcji tej przekąski. Ekstruzja powoduje straty niektórych witamin i aminokwasów. Poza tym sam ryż, jak i produkty z niego powstające, mogą być źródłem arszeniku. Z czego to wynika? Podczas uprawy ryż pochłania duże ilości wody, w której kumuluje się arsen, pochodzący z nawozów i pestycydów. Co prawda arszenik w śladowych ilościach nie jest groźny, ale to jednak nadal trucizna. Spożywany w nadmiarze może stanowić zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia. Objawy zatrucia arszenikiem  mogą pojawić się nawet po kilku latach od spożycia. Na szkodliwe działanie tej substancji najbardziej narażone są dzieci do 3 roku życia.

Wafle ryżowe wykazują także wysoki indeks glikemiczny – 85 IG, co oznacza, że po zjedzeniu wafli szybko wzrasta poziom cukru we krwi, by następnie mocno się obniżyć poniżej wyjściowego poziomu. Skutkiem  tego jest szybki nawrót uczucia głodu. Aby zredukować tempo wchłaniania cukrów, należy jeść wafle w połączeniu z inną żywnością dostarczającą białek i tłuszczy. Można przyrządzić kanapkę z wafli ryżowych z dodatkiem plasterka sera żółtego lub szynki, albo posmarować serkiem topionym.

Producenci wafli ryżowych często lubią podkreślać, że ich produkt jest naturalny i zawiera wiele witamin i minerałów, co jest tylko częściową prawdą. W trakcie przetwarzania ryżu, wszystkie cenne substancje się ulatniają, a te rzekomo zawarte w produkcie są sztucznie dodane. Co prawda sam proces ekstruzji nie jest bardzo inwazyjny i nie wykorzystuje żadnych środków chemicznych, ale powoduje straty składników mineralnych. Nawet jeśli na opakowaniu wafli widnieje informacja, że są one bogate np. w cynk i magnez, to prawdopodobnie minerały te zostały dodane na późniejszych etapach produkcji.

Wafli ryżowych nie powinno się traktować jako zdrowego zamiennika tradycyjnego pieczywa. Jeden wafel ryżowy ma zdecydowanie mniej wartości odżywczych niż kromka chleba razowego. Wafle ryżowe powinny stanowić jedynie uzupełnienie i urozmaicenie diety, a nie być podstawowym źródłem węglowodanów. Dla naszego organizmu zdecydowanie bardziej korzystne będzie zjedzenie dwóch kanapek na bazie chleba żytniego niż pięciu wafli ryżowych.

Warto również czytać dokładnie skład wafli ryżowych. Bardzo często do ich produkcji używa się chemicznych substancji, zwłaszcza jeśli preferujemy urozmaicone wafle o smaku serowym, paprykowym, solonym czy z kolorowymi i słodkimi posypkami. Wafle z polewami (np. czekoladowymi, owocowymi) jeszcze bardziej podnoszą poziom glukozy we krwi, ponieważ bardzo często zawierają cukier.

Czy warto jeść wafle ryżowe?

Trudno jednoznacznie powiedzieć. Jeśli mamy ochotę na wafle ryżowe, starajmy się wybierać te naturalne, z jak najkrótszą listą składników, bez smakowych i barwionych dodatków. Wafle ryżowe są też dobrą alternatywą dla pieczywa w przypadku osób chorujących na celiakię czy borykających się z nietolerancją glutenu.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.huffingtonpost.com.au/2017/11/20/are-rice-crackers-healthy_a_23282439”; data dostępu: 2020-03-10
  2. “https://www.healthline.com/nutrition/are-rice-cakes-healthy#nutrition”; data dostępu: 2020-03-10
  3. “https://blog.myfitnesspal.com/the-truth-about-rice-cakes/”; data dostępu: 2020-03-10
  4. “https://www.verywellfit.com/are-rice-cakes-a-healthy-snack-4176849”; data dostępu: 2020-03-10
  5. “https://www.verywellfit.com/best-and-worst-cracker-choices-calories-in-favorites-4117852”; data dostępu: 2020-03-10
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy