Środa 05.01.2022

Chiny włączają „sztuczne słońce” - jest 5 razy silniejsze niż prawdziwe!

Experiential Advanced Superconducting Tokamak (EAST), znany jako „sztuczne słońce”, osiągnął podczas eksperymentów temperaturę 70 mln stopni Celsjusza - podała agencja informacyjna Xinhua.

W Chinach powstało sztuczne słońce. Źródło: shutterstockW Chinach powstało sztuczne słońce. Źródło: shutterstock

Reaktor, zlokalizowany we wschodniej prowincji Anhui w Chinach i ukończony pod koniec 2020 r., jest często nazywany „sztucznym słońcem” ze względu na ogromne ilości wytwarzanego ciepła i energii. Sercem reaktora EAST i innych reaktorów termojądrowych jest tokamak, urządzenie pierwotnie opracowane w latach 50. przez sowieckich fizyków. Tokamak wykorzystuje silne pole magnetyczne do zamknięcia izotopów wodoru w kulistym kształcie, podobnym do wydrążonego jabłka, które są podgrzewane przez mikrofale do plazmy w celu wytworzenia fuzji. Co to jest plazma? Plazma często jest określana jako czwarty stan skupienia po ciele stałym, ciekłym i gazowym – powstaje, gdy atomy w gazie ulegają jonizacji. To właśnie w plazmie pierwiastki mogą się łączyć i generować energię.
Celem „sztucznego słońca" jest dostarczanie niemal nieograniczonej czystej energii poprzez naśladowanie naturalnych reakcji zachodzących w gwiazdach.

„W eksperymencie przeprowadzonym w pierwszej połowie 2021 r. osiągnęliśmy temperaturę plazmy 120 milionów stopni Celsjusza przez 101 sekund. Tym razem stabilna praca plazmy była utrzymywana przez 1056 sekund w temperaturze zbliżonej do 70 milionów stopni Celsjusza, kładąc solidne naukowe i eksperymentalne podstawy pod działanie reaktora termojądrowego." – powiedział Gong Xianzu, badacz z Instytutu Fizyki Plazmy Chińskiej Akademii Nauk, który kierował najnowszym eksperymentem.

Fuzja jądrowa jest reklamowana jako święty Graal produkcji czystej energii, jednak daleko jej do realizacji poza laboratorium, pomimo dziesięcioleci badań nad tą technologią.

Reaktory syntezy jądrowej, replikując fizykę rzeczywistego Słońca, łączą jądra atomowe, aby generować ogromne ilości energii, którą można przekształcić w elektryczność. Co jest przeciwieństwem procesu rozszczepienia stosowanego w broni atomowej i elektrowniach jądrowych.

Proces syntezy jądrowej nie wymaga paliw kopalnych i nie pozostawia niebezpiecznych odpadów, w przeciwieństwie do procesu rozszczepienia jądrowego, który napędza komercyjną produkcję energii jądrowej.  Fizycy twierdzą również, że ryzyko katastrofy ekologicznej jest znacznie mniejsze.  Jednak osiągnięcie fuzji jest zarówno niezwykle trudne, jak i bardzo drogie.

Chińscy naukowcy planują wykorzystać reaktor syntezy jądrowej we współpracy z naukowcami z Francji pracującymi nad Międzynarodowym Eksperymentalnym Reaktorem Termojądrowym (ITER). Oczekuje się, że projekt ITER z siedzibą w Prowansji zacznie dostarczać energię w 2035 r. i po ukończeniu stanie się największym reaktorem na świecie.

Wielka Brytania planuje również budowę elektrowni syntezy jądrowej w ramach swojej „zielonej rewolucji przemysłowej”, z ogłoszoną w zeszłym miesiącu krótką listą pięciu lokalizacji dla tej inwestycji.

1. Gadgets 360 Newsdesk; “China Successfully Tests 'Artificial Sun' to Harness Clean Energy by 2040, 5 Times More Powerful Than Real Sun”; gadgets.ndtv.com; 2022-01-05