Środa 29.07.2020

Izera – pierwszy polski „elektryk” gotowy do startu

Po latach narastającego oczekiwania wiemy jak będzie wyglądał pierwszy polski „elektryk”. Spółka ElectroMobility Poland przedstawiła dwa prototypy – SUV-a i hatchbacka. Zasięg aut na pełnym ładowaniu ma sięgać 400 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zająć mniej niż 8 sekund. Pierwsze w pełni elektryczne polskie auto trafi do sprzedaży w 2023 roku.



Spółka ElectroMobility Poland przedstawiła dwa prototypy pokazowe: białego SUV–a i czerwonego hatchbacka, fot. materiały prasoweSpółka ElectroMobility Poland przedstawiła dwa prototypy pokazowe: białego SUV–a i czerwonego hatchbacka, fot. materiały prasowe

We wtorek, 28 lipca br., podczas premiery online spółka ElectroMobility Poland przedstawiła dwa prototypy pokazowe: białego SUV–a i czerwonego hatchbacka. Spółka pokazała także nazwę i logo polskiej marki samochodów elektrycznych.
Na razie producent nie zdradza wielu szczegółów. Według zapowiedzi stosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli osiągnąć przyspieszenie od 0 do 100 km/h w niecałe osiem sekund. Zostaną wprowadzone dwie pojemności baterii. Samochodami będzie można przejechać do 400 km na jednym ładowaniu. Bez problemu naładujemy je w domowych ładowarkach typu „powerwall” i szybkich stacjach ładowania.

Izera jest również wyposażona w najnowocześniejszą technologię umożliwiającą użytkownikom „komunikację” z pojazdami za pomocą aplikacji, ekranów dotykowych LCD lub głosu.

Przy projektowaniu samochodów marki Izera szczególną uwagę poświęcono zaawansowanym systemom wspomagania kierowcy. Zostaną one wyposażone m.in. w ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

Dla kogo została zaprojektowana Izera? Dla każdego. Samochody elektryczne marki Izera nie mają być luksusowymi autami, ale pojazdami, na które mogą sobie pozwolić Polacy. – To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiada Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland.
Wnętrze IZERY, fot. shutterstock
Nazwa Izera pochodzi od Gór Izerskich, a logo może być interpretowane na co najmniej dwa sposoby. Z jednej strony dostrzeżemy w nim kompas, bo samochody elektryczne wyznaczają kierunek rozwoju elektromobilności w Polsce. Z drugiej strony może to być diament otoczony dłońmi – co symbolizuje troskę i opiekę. Stylistyka znaku graficznego wpisanego w heksagon jednoznacznie jest kojarzona z obszarem technologicznym, a poprzez skojarzenia, np. z plastrem miodu odwołuje się również do natury.
Firma Electromobility Poland powstała w 2016 roku, by zbudować pierwszy polski samochód elektryczny. Projekt kosztował 30 mln zł. Izery mają powstawać na Śląsku, a przy ich tworzeniu brali udział specjaliści z największych marek. Za wygląd nowych aut odpowiada włoska firma Torino Design, która współpracowała m. in. z BMW czy Ferrari. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

– Nad projektowaniem wyglądu prototypów spędziliśmy wiele godzin. Przeglądaliśmy wiele prac współczesnych polskich artystów, szukaliśmy inspiracji i nawiązań, które podkreślałyby rodzimy charakter marki. Jednocześnie ważne dla nas było, aby kształt samochodu budził ciepłe, pozytywne emocje, bo należy pamiętać, że samochód ma przede wszystkim rodzinny charakter – mówi Tadeusz Jelec.

– Zależało nam na nowoczesnym designie zgodnym z najnowszymi trendami w światowej motoryzacji – dodaje Roberto Piatti z Torino Design. – Jednocześnie chcieliśmy podkreślić unikalny charakter auta, aby każdy, kto zobaczy je na ulicy, od razu jednoznacznie identyfikował je z nazwą Izera. 

Izera wyjedzie na polskie drogi jesienią 2023 roku.
Biały SUV IZERA, fot. materiały prasowe
Czerwony hatchback IZERA, fot. materiały prasowe
IZERA, fot. materiały prasowe
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “https://izera.pl/technologia/”; data dostępu: 2020-07-29
Ocena (4.3) Oceń:
Pasaż zakupowy