Poniedziałek 10.08.2009

Badania skamieniałych roślin

Fot.: Skamieniały lisć miłorzębu znaleziony w Kanadzie (Wikipedia, GNU)Fot.: Skamieniały lisć miłorzębu znaleziony w Kanadzie (Wikipedia, GNU)
Unikalne odkrycia dokonane w okolicach Pilzna w Czechach posłużą do porównania skamieniałych roślin w Chinach. Grupa ekspertów z kilku instytucji, łącznie z Zachodnioczeskim Muzeum w Pilźnie, rozpoczyna pięcioletni projekt porównywania obu znalezisk.

Szef oddziału paleontologicznego Zachodnioczeskiego Muzeum w Pilźnie Josef Psenicka, biorący udział w projekcie, powiedział Radiu Cesko, że eksperci będą współpracować przy badaniu skamieniałych roślin zachowanych w popiele wulkanicznym jedynie w dwóch miejscach na kuli ziemskiej: w Czechach i w Chinach.

Zdaniem Josefa Psenicki znalezisko w Ovcinie niedaleko Radnic w województwie Pilzno i znalezisko w Wu-ta na północy Chin, umożliwiają m.in. badanie mechanizmów ekologicznych. Podobna struktura skamieniałych torfowisk może potwierdzić istnienie globalnych procesów klimatycznych. Jeśli okaże się, iż w chińskich torfowiskach jest taka sama ilość paproci w stosunku do drzew, jak w czeskich, to będzie to oznaczać, że tereny znajdujące się tysiące kilometrów od siebie, podlegały takim samym procesom klimatycznym.

Znalezisko Ovcin jest unikatem na skalę światową. Naukowcy mogą badać w nim piętra roślinne, w których opisano już dwadzieścia cztery gatunki roślin sprzed 310 milionów lat. Znalezisko w Wu-ta jest o kilka milionów lat młodsze, ale porównywalne pod względem struktury roślin. Podobne znaleziska z epoki węglowej znajdują się w Hiszpanii. Występuje w nich jednak zaledwie niewielka liczba gatunków porównywalnych ze znaleziskiem w Ovcinie.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce