"Nature": Przełomowe odkrycie Polaków

Czwartek 07.01.2010
Rekonstrukcja na podstawie tropów Nature
rEkonstrukcja na podstawie tropów

Kręgowce wyszły na ląd znacznie wcześniej niż do tej pory sądzono, a wiemy to dzięki znalezieniu skamieniałych śladów w Górach Świętokrzyskich. Odkrycie polskich naukowców już trafiło na okładkę „Nature” i piszą o nim największe światowe agencje - to przełom w paleontologii jakiego nie było od 30 lat!

W nieczynnym kamieniołomie Zachełmie pod Kielcami w Górach Świętokrzyskich naukowcy z Polskiego Instytutu Geologicznego oraz Uniwersytetu Warszawskiego odkryli skamieniałości i odciski stóp czworonożnych kręgowców (tetrapodów).

Nie byłaby to sensacyjna wiadomość gdyby nie wiek znaleziska: okazuje się że zwierzęta wyszły na ląd co najmniej 18 milionów lat wcześniej niż do tej pory sądzono. „Waga tego znaleziska polega na tym, że są to bardzo stare tropy, pozostawione przez zwierzęta z czterema łapami i palcami, w osadach płytkiego morza i jego brzegu" - wyjaśnia w rozmowie z PAP współautor artykułu w „Nature”, Grzegorz Niedźwiedzki z Uniwersytetu Warszawskiego. Dlaczego jednak odkrycie polskich paleontologów jest tak rewolucyjne?

• Tropy znalezione w kamieniołomie pozostawił tetrapod żyjący 395 milionów lat temu w dewonie. Oznacza to, że są one o 18 milionów lat starsze niż znane dotychczas tropy pierwszych lądowych kręgowców. A zatem zwierzęta wyszły na ląd znacznie wcześniej niż przypuszczaliśmy.
  • Znalezisko udowadnia ze pierwsze płazy żyły dużo wcześniej niż znane nauce rybopłazy. Oznacza to, że ewolucja przebiegała inaczej niż do niedawna uważaliśmy (ryby potem rybopłazy następnie tetrapody). Jednym słowem wciąż mało wiemy o najdawniejszej historii zwierząt kręgowych.
  • Dzisiejsze Góry Świętokrzyskie były 395 milionów lat temu płytką, rozległą laguną. Znalezione tropy potwierdzają, że zwierzęta zaczęły kolonizować ląd bezpośrednio z morza. Zmienia to naszą dotychczasową wiedzę, według której zwierzęta morskie przystosowały się do wód słodkich i to z nich wyszły na ląd.
  • Tropy znalezione w świętokrzyskich kamieniołomach są duże – niektóre mają do 26 cm średnicy. Zwierzę które je zostawiło miało co najmniej 200-250 cm długości. To zaś obraca w pył teorię wedle której na ląd wyszły małe zwierzęta, które stopniowo ewoluowały osiągając większe rozmiary.
  • Ślady wskazują że zwierzę mogło kroczyć w płytkiej wodzie, na lądzie zaś poruszało się skokami. Nigdzie nie znaleziono śladów brzucha ciągnącego się po podłożu, więc zwierzę sprawnie się poruszało. Przeczy to teorii, że pierwsze lądowe kręgowce miały słabo rozwinięte łapy i ciągnęły po ziemi brzuch.

Z pierwszych tetrapodów wywodzą się płazy, gady, ptaki i ssaki. Znalezione ślady należą do zwierząt drapieżnych, które prawdopodobnie oddychały już płucami, chociaż mogły posiadać szczątkowe skrzela.
ekologia.pl