Środa 08.04.2009

Rzadki rekin zjedzony

Filipińscy rybacy złowili i zjedli czterometrowego rekina Megachasma pelagios – to skrajnie rzadki gatunek, do tej pory odnotowany zaledwie 41 razy. O wydarzeniu odnotowanym przez WWF poinformował National Geographic.

Fot.: rekin z gatunku Megachasma pelagios (The Inquisitr)Fot.: rekin z gatunku Megachasma pelagios (The Inquisitr)

Rekin Megachasma pelagios został złowiony na wodach w pobliżu Donsol na Filipinach, 30 marca tego roku. Zwierzę mierzyło ponad 4 metry długości i ważyło ponad 500 kg. Jak powiedział  Elson Aca  z miejscowego oddziału WWF -  chociaż jest to smutne wydarzenie, świadczy ono o dużej bioróżnorodności wód na obszarze Donsol a tym samym mówi o dobrym stanie miejscowego ekosystemu. Jak podkreślają pracownicy WWF ważna jest kontynuacja współpracy z rządem, która ma uświadomić miejscowej społeczności potrzebę ochrony przyrody i zasady zrównoważonego rybołówstwa. Dzięki temu być może uda się uniknąć w przyszłości sytuacji, kiedy rzadkie zwierzęta kończą na miejscowych stołach.

Podobne wydarzenia są w Azji częstsze, kilka tygodni temu media donosiły o przepiórce filipińskiej – gatunku przez całe lata uznawanym za wymarły. Okazało się, że zwierze żyje, ale zanim zdążyli je obejrzeć ornitolodzy skończyło w rosole. Niestety zanim świat nauki zdążył zareagować miejscowy myśliwy sprzedał je na targu… za równowartość 20 centów.

Megachasma pelagios to słabo poznany i bardzo rzadki gatunek rekina odkryty w 1976 roku. Do tej pory odnotowano zaledwie 41 spotkań z ta planktonożerną rybą o bardzo szerokim otworze gębowym.  Az siedem z tych spotkań miało miejsce na wodach Filipin. Rekin ten jest tak rzadki, że z powodu braku danych  nie ma nawet oszacowanej kategorii zagrożenia w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych publikowanej przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN).

Fot.: rekin z gatunku Megachasma pelagios (The Inquisitr)Fot.: Filipinscy rybacy i złowiony rekin (The Inquisitr)