Wtorek 03.02.2009

Sen i nora pomoże przetrwać

Ssaki, które zapadają w sen zimowy lub mieszkają w norach, statystycznie rzadziej trafiają na listę zagrożonych gatunków. Do takich wniosków doszli naukowcy, wyniki swoich badań opublikowali na łamach „American Naturalist”.

Podejrzenie, że ssaki prowadzące taki tryb życia dysponują większymi możliwościami przetrwania, wzięło się z badań skamieniałości.
Naukowcy postanowili sprawdzić, czy prawidłowość ta odnosi się również do dziś żyjących zwierząt. Badania były prowadzone przez zespół z Uniwersytetu w Oslo i w Helsinkach pod kierunkiem Lee Hsianga Liow.

Wykorzystując bazę danych 4,5 tys. współczesnych ssaków, badacze sporządzili listę 443 gatunków, które zapadają w sen zimowy lub żyją w norach, czy też przejawiają oba te zachowania. Na liście znalazły się zwierzęta kopiące nory i tunele, takie jak krety i pręgowce, jak również wiewiórki, nietoperze i niedźwiedzie, które sezonowo spowalniają swój metabolizm.

Zestawienie to porównano z Czerwoną Listą zagrożonych gatunków. Okazało się, że ssaki żyjące w norach i zapadające w okresową hibernację rzadziej na nią trafiają. Prawidłowość ta utrzymała się nawet po uwzględnieniu dodatkowych czynników wpływających na wymieranie gatunku, takich jak rozmiar ciała czy rozmieszczenie geograficzne.

Mimo to gatunki te wcale nie muszą okazać się ewolucyjnymi zwycięzcami - podkreślają autorzy. Mogą co prawda dłużej przetrwać, ale mogą też - w zmieniającym się ciągle świecie - zapóźnić się w stosunku do innych zwierząt, które z kolei zostawią lepiej przystosowane potomstwo.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce