Poniedziałek 10.08.2009

Skamieniały pająk jak żywy

Fot.: Trójwymioarowy obraz Eophrynus prestivicii (Imperial College London/Natural History Museum)Fot.: Trójwymioarowy obraz Eophrynus prestivicii (Imperial College London/Natural History Museum)
Wykorzystując promienie RTG i specjalne oprogramowanie, naukowcy stworzyli trójwymiarowe modele prastarych, skamieniałych okazów zwierząt - kuzynów współczesnych pająków. Pozwala to dostrzec szczegóły niewidoczne podczas badań tradycyjnymi metodami - informuje serwis BBC.

Choć dwa gatunki stawonogów - Cryptomartus hindi i Eophrynus prestvicii, żyły na ziemi około 300 mln lat temu, to są bliskimi krewnymi współczesnych pająków.
Trójwymiarowe zdjęcia zrobiono im z wykorzystaniem skanera do tomografii komputerowej - urządzenia, które wykonuje zdjęcia RTG pod wieloma kątami. Naukowcy zrobili każdej skamieniałości około trzech tysięcy takich fotografii. Dzięki oprogramowaniu opracowanemu w Imperial College London obrazy te scalono tak, by uzyskać jeden, szczegółowy, trójwymiarowy, wirtualny model zwierząt.

Z analiz trójwymiarowego obrazu wynika, że przednia para odnóży C. hindi's była skierowana ku przodowi. Mogła służyć do "mocowania się" z potencjalnymi ofiarami. Naukowcy sugerują, że zwierzę to polowało podobnie, jak współczesne pająki ukośniki, które nie przędą sieci i polują z zasadzki. Analizując drugi model naukowcy dopatrzyli się, że pajęczak E. prestivicii posiadał na stronie grzbietowej twarde kolce. Służyły mu prawdopodobnie do obrony - mogły zniechęcać przed połknięciem przez płazy.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce