Samce wyginą przez zanieczyszczenia
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Samce wyginą przez zanieczyszczenia

Samce wyginą przez zanieczyszczenia

Fot.: samiec szablaka krwistego - czyźby miał wyginąć ? (MK)
Fot.: samiec szablaka krwistego - czyżby miał wyginąć ? (MK)
Uczeni twierdzą, że z powodu wszechobecnych chemikaliów w naszym środowisku naturalnym mogą w przyszłości wyginąć wszystkie samce. Tym samym ewolucja gatunku ludzkiego jest zagrożona – czytamy w Polska The Times.

72 naukowców z krajów UE wystosowało petycję do Parlamentu Europejskiego z apelem o wycofanie z rynku chemicznych środków ochrony roślin. Posiłkują się przy tym raportem organizacji ekologicznej CHEM Trust, z którego wynika, że chemiczne zanieczyszczenia środowiska mają niebagatelny wpływ na rozrodczość u ludzi i zwierząt.

Raport CHEM Trust opiera się na wnioskach aż 250 studiów naukowych z całego świata. Pokazuje on, że przyroda i człowiek w ostatnich latach wystawieni są na działanie ponad 100 tys. nowych substancji chemicznych.

Związki chemiczne oddziaływują na równowagę hormonalną, co najbardziej dotyka samców i ich zdolności rozrodcze. W konsekwencji dochodzi do zjawiska feminizacji rodzaju męskiego. Przykładowo u aligatorów na Florydzie dostrzeżono zwiększenie się poziomu estrogenu (hormonu żeńskiego), idące w parze z problemami z rozmnażaniem. Innym przykładem są niedźwiedzie polarne, wśród których coraz częściej rodzą się hermafrodyty, osobniki posiadające organy rozrodcze oby płci.

Raport ostrzega, że obserwowane następstwa zatrucia środowiska w świecie zwierząt są sygnałem alarmowym również dla gatunku ludzkiego. Już dziś da się zaobserwować, że w krajach o najwyższym zanieczyszczeniu środowiska rodzi się dwa razy więcej dziewczynek niż chłopców, zaś synowie matek narażonych na niektóre środki chemiczne wykazują podczas zabawy zachowania typowe dotąd dla płci żeńskiej.

Źródło: polskatimes.pl