Czwartek 21.11.2019

1/3 tropikalnych roślin afrykańskich jest zagrożona wyginięciem

Jedna trzecia tropikalnych roślin afrykańskich znajduje się na drodze do wyginięcia. Zachodnia Afryka, Etiopia oraz części Tanzanii i Demokratycznej Republiki Konga mogą stracić ponad 40% swojego bogactwa roślin.

Zagrożone gatunki obejmują drzewa, krzewy, zioła i winne drzewa. Naukowcy uważają, że działania człowieka, w tym rosnące wylesianie i zmiany klimatu, są za to odpowiedzialne.
Różnorodność biologiczna zapewnia ludziom niezliczone korzyści, a utrata różnorodności zagraża naszej przyszłości” ‒ powiedział główny badacz dr Thomas Couvreur z francuskiego Narodowego Instytutu Zrównoważonego Rozwoju.

„Istnieje wiele powodów, dla których różnorodność biologiczna, nie tylko w tropikalnej Afryce, ale na całym świecie, jest ważna do ochrony”, mówi Couvreur. „Na przykład w regionach o większej różnorodności biologicznej występuje mniej chorób.”

Dodał, że utrata wielu gatunków zwierząt i roślin będzie szczególnie problematyczna w tropikalnej Afryce, „regionie o niezwykłej różnorodności, ale z dużymi wyzwaniami społecznymi i politycznymi i spodziewanym szybkim wzrostem populacji w ciągu następnych dziesięcioleci”.

Wyniki badania, opublikowane w Science Advances, oparte są na metodzie oceny ryzyka wyginięcia. Couvreur i jego zespół ocenili ponad 22 000 roślin. Odkryli, że 33% gatunków jest potencjalnie zagrożonych wyginięciem, a kolejna jedna trzecia jest prawdopodobnie rzadka i może wyginąć w najbliższej przyszłości. Wynika to głównie z działalności człowieka, takiej jak wylesianie, zmiany użytkowania gruntów, wzrost populacji, rozwój gospodarczy i zmiany klimatu.

„Wyniki są dość ponure” - mówi Simon Lewis z University of Leeds w Wielkiej Brytanii. „Jednak dzięki starannej ekspansji obszarów chronionych wiele z tych zagrożonych gatunków przetrwa”.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-50477684”; data dostępu: 2019-11-21