Środa 18.03.2020

Brudne powietrze może zwiększyć śmiertelność z powodu koronawirusa

Eksperci twierdzą, że szkody zdrowotne wyrządzone przez długotrwałe oddychanie zanieczyszczenom powietrzem w miastach prawdopodobnie zwiększają śmiertelność z powodu infekcji koronawirusem.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Wiadomo, że brudne powietrze powoduje uszkodzenie płuc i serca i jest odpowiedzialne za co najmniej 8 milionów przedwczesnych zgonów rocznie. Te konsekwencje zdrowotne sprawiają, że infekcje dróg oddechowych, wywołane m. in. przez koronawirusa, mogą mieć poważniejszy wpływ na mieszkańców miast i osoby narażone na toksyczny smog, niż na innych.
„Pacjenci z przewlekłymi chorobami płuc i serca spowodowanymi przez długotrwałe narażenie na zanieczyszczenie powietrza są mniej zdolni do walki z infekcjami płuc i częściej umierają. Dotyczy to również Covid-19 ”‒ powiedziała Sara De Matteis z Cagliari University we Włoszech i członek komisji ds. Zdrowia środowiskowego w Europejskim Towarzystwie Oddechowym. „Obniżając poziom zanieczyszczenia powietrza, możemy pomóc najbardziej bezbronnym w walce z tą i przyszłymi pandemiami.”

Naukowcy, którzy przeanalizowali epidemię koronawirusa Sars w Chinach w 2003 r., odkryli, że zarażeni ludzie, którzy mieszkali na obszarach o większym zanieczyszczeniu powietrza, byli dwa razy bardziej narażeni na śmierć niż osoby zamieszkujące mniej zanieczyszczone miejsca.

Badania nad wybuchem koronawirusa Mers, po raz pierwszy zaobserwowanego w Arabii Saudyjskiej w 2012 r., wykazały, że palacze tytoniu częściej chorują i częściej umierają. Wczesne badania nad Covid-19 sugerują, że palacze i byli palacze są bardziej podatni na wirusa. Ale jedna różnica polega na tym, że Covid-19 wydaje się mieć niższą ogólną śmiertelność niż Sars lub Mers.

„Biorąc pod uwagę to, co wiemy teraz, jest bardzo prawdopodobne, że osoby narażone na większe zanieczyszczenie powietrza i palące wyroby tytoniowe będą gorzej radzić sobie, jeśli zostaną zakażone [Covid-19], niż ci, którzy oddychają czystszym powietrzem i którzy nie palą” ‒ powiedział Aaron Bernstein z Harvard TH Chan School of Public Health w Waszyngtonie.

Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza odnotowano w północnych Włoszech, czyli w centrum wybuchu epidemii. Zanieczyszczenie powietrza również gwałtownie spadło w Chinach. Poziom PM2,5, niebezpiecznych małych cząstek, spadł o 25%, podczas gdy dwutlenek azotu, wytwarzany głównie przez pojazdy z silnikiem Diesla, spadł o 40%.

Eksperci podkreślili jednak, że nikt nie twierdzi, że pandemia może być postrzegana, jako dobra dla zdrowia i jest zbyt wcześnie, aby przeprowadzić rozstrzygające badania. Badacze zwrócili uwagę, że inne pośrednie oddziaływanie koronawirusa na zdrowie, spowodowane utratą dochodów i brakiem leczenia innych chorób, również będą duże.

Sascha Marschang, sekretarz generalny Europejskiego Sojuszu na rzecz Zdrowia Publicznego, powiedział: „Po zakończeniu kryzysu decydenci powinni przyspieszyć działania mające na celu usunięcie brudnych pojazdów z naszych dróg. Nauka mówi nam, że epidemie takie jak Covid-19 będą się pojawiać coraz częściej. Więc sprzątanie ulic jest podstawową inwestycją dla zdrowszej przyszłości.”
Ekologia.pl (JS)

Bibliografia

  1. “https://www.theguardian.com/environment/2020/mar/17/air-pollution-likely-to-increase-coronavirus-death-rate-warn-experts”; data dostępu: 2020-03-18
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy