Poniedziałek 04.11.2019

Coca-Cola uznana najbardziej zanieczyszczającą firmą świata… znowu

Jaka firma produkuje najwięcej plastikowych śmieci na świecie? Drugi rok z rzędu Coca-Cola została uznana za najbardziej zanieczyszczającą markę w globalnym audycie odpadów z tworzyw sztucznych. Firma była odpowiedzialna za wprowadzanie do środowiska więcej plastikowych odpadów niż trzy kolejne podmioty zanieczyszczające łącznie.



fot. shutterstockfot. shutterstock
Audyt został przeprowadzony przez organizację Break Free From Plastic W kontroli wzięło udział 72 000 wolontariuszy z 50 krajów i sześciu kontynentów. Plastik został skatalogowany w każdej części świata, w tym w odległych regionach Indonezji, Filipin, Nigerii i Bhutanu. Przeczesując plaże, ulice miast, oceany, rzeki i dzielnice, zebrali w sumie 476,423 sztuk odpadów z tworzyw sztucznych.
W sumie wolontariusze znaleźli 11 732  sztuk plastiku oznaczono marką Coca-Cola w 37 krajach na czterech kontynentach. Na drugim miejscu znalazło się Nestlé z 4846 sztuk plastiku w 31 krajach. PepsiCo zajęła trzecie miejsce z 3362 sztuk plastiku w 28 krajach.

Nie jest wielkim szokiem, że gigantyczne korporacje produkujące napoje w butelkach: Coca-Cola, Nestlé i PepsiCo ‒ są największymi na świecie firmami, których plastik zanieczyszcza środowisko. Ale trochę niepokojące jest to, że te trzy firmy ten zaszczytny tytuł otrzymały także w poprzednim roku i żadna z nich nie zrobiła nic istotnego, aby zmienić swoje miejsce w tym haniebnym rankingu.

Oczywiście to nie firmy pozostawiają śmieci, ale one wprowadzają do sprzedaży zbyt wiele produktów w plastikowych opakowaniach.

Audyt wykazał, że obietnice firm, że produkty będą w 100% nadawać się do recyklingu, nie będą miały wielkiego wpływu na środowisko. Bowiem tylko 9% wyprodukowanego plastiku jest odpowiednio recyklingowane. Reszta jest albo spalana, wysyłana na składowiska śmieci, albo w dalszym ciągu zanieczyszcza środowisko.

„Korporacje muszą podjąć natychmiastowe kroki, aby rozwiązać powstały kryzys zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi. Ich ciągłe poleganie na plastikowych opakowaniach jednorazowego użytku przekłada się na pompowanie większej ilości plastiku do środowiska” ‒ powiedział Hernandez, globalny koordynator ruchu Break Free From Plastic. „Recykling nie rozwiąże tego problemu”.

Coca-cola w odpowiedzi na wyniki audytu, wystosowała oświadczenie: „Za każdym razem, gdy nasze opakowanie trafi do oceanów ‒ lub gdziekolwiek indziej - jest dla nas nie do przyjęcia. Cały czas pracujemy nad globalnym problemem, zarówno w celu zakręcenia kranu pod względem ilości odpadów z tworzyw sztucznych przedostających się do oceanów, jak i w celu usunięcia istniejących zanieczyszczeń.”

Co minutę na całym świecie sprzedaje się milion plastikowych butelek, a 91% z nich nie podlega recyklingowi. Każdego dnia kryzys zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi wydaje się narastać. Nie ma idealnego rozwiązania i dopóki plastik jest skutecznym i niedrogim materiałem źródłowym, presja polityczna i środowiskowa jest podstawowym mechanizmem, by wywierać wpływ na globalne marki.  
Ekologia.pl

Bibliografia

  1. “Coca-Cola, Nestlé and PepsiCo named top plastic polluters for the second year in a row”; data dostępu: 2019-11-04
Ocena (5.0) Oceń:
Pasaż zakupowy