Czwartek 29.12.2022

Czy etykiety na żywności pozwolą ograniczyć spożycie czerwonego mięsa?

Etykiety pokazujące wpływ żywności na klimat, takiej jak czerwone mięso, są skutecznym sposobem, aby skłonić ludzi do zaprzestania wybierania opcji, które negatywnie wpływają na planetę.



fot. shutterstockfot. shutterstock

System żywnościowy odpowiada za jedną trzecią emisji powodujących ocieplenie planety, a wołowina jest największym winowajcą. W miarę jak powiązania między produkcją jedzenia, a kryzysem klimatycznym stają się coraz wyraźniejsze, restauracje coraz częściej dodają więcej opcji wegetariańskich i wegańskich do menu, a niektóre sygnalizują zainteresowanie stosowaniem etykiet klimatycznych na artykułach spożywczych. Brakuje jednak danych na temat najlepszego projektu, który pomógłby klientom w dokonywaniu świadomych wyborów.
Aby spróbować wypełnić tę lukę, naukowcy przeprowadzili randomizowane badania kliniczne, prosząc ponad 5000 dorosłych w Stanach Zjednoczonych, aby wyobrazili sobie, że są w restauracji typu fast food i wybrali pozycję z menu z opcjami obejmującymi wołowinę, kurczaka, ryby, opcje roślinne.

Uczestnikom zaproponowano jedno z trzech menu: menu kontrolne z etykietami QR obok wszystkich pozycji; pozytywnie ujęte menu z zielonymi etykietami symbolizującymi niewielki wpływ na klimat obok opcji z kurczakiem, rybami lub wegetariańskimi; oraz menu w negatywnych ramkach z czerwonymi etykietami sygnalizującymi duży wpływ na klimat obok pozycji z wołowiną.

Badanie, opublikowane we wtorek w czasopiśmie medycznym JAMA, wykazało, że etykiety klimatyczne skutecznie zachęcały ludzi do wybierania żywności bardziej przyjaznej dla klimatu, a czerwone, ostrzegawcze były najbardziej skuteczne.

Julia Wolfson, główna autorka badania i profesor nadzwyczajna w Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health w Baltimore, powiedziała, że nakłanianie ludzi do wprowadzania nawet niewielkich zmian w ilości spożywanego mięsa „może mieć naprawdę wymierny wpływ na ograniczenie zmian klimatu związanych z systemami żywnościowymi”.

Na razie etykiety klimatyczne na produktach spożywczych pozostają stosunkowo rzadkie, a firmy, które je dodają, zwykle używają pozytywnych, które podkreślają niewielki wpływ na klimat. Wolfson powiedziała, że aby etykiety ostrzegawcze mogły zostać przyjęte na dużą skalę, „konieczne mogą być przepisy lub regulacje prawne”.
Ekologia.pl (JSz)

Bibliografia

  1. Sofia Phillips; “Climate impact labels are encouraging people to eat less meat”; thred.com; 2022-12-29
Ocena (3.0) Oceń: