Wtorek 10.03.2020

Dlaczego żółwie morskie jedzą plastik?

Naukowcy mają nowe dowody na wyjaśnienie, dlaczego plastik jest niebezpieczny dla żółwi morskich. Niektóre żółwie mylą zapach plastiku z zapachem jedzenia ‒ wynika z najnowszych badań opublikowanych na łamach czasopisma Current Biolog.

Śmieci z tworzyw sztucznych szybko gromadzą się w oceanach. Plastikowe torby, siatki i butelki stanowią zagrożenie dla setek gatunków morskich, w tym zagrożonych żółwi, ptaków i wielorybów. Szereg różnych stworzeń wchodzi w interakcję z ogromną ilością plastikowych odpadów, które trafiają do oceanów - czasami się w nie zaplątują, a czasami je zjadają.
Najnowsze badania pokazują, że plastikowa torba unosząca się w wodzie nie tylko wygląda jak meduza, ale też wydziela podobny zapach. Według amerykańskich naukowców ta „pułapka węchowa” może pomóc wyjaśnić, dlaczego żółwie morskie mają skłonność do jedzenia plastiku.

Od dawna uważa się, że żółwie morskie widzą tworzywa sztuczne i wizualnie mylą je z ze zwierzętami, takimi jak meduza. Ale naukowcy zdali sobie sprawę, że niewiele wiadomo na temat mechanizmów sensorycznych, które mogą przyciągać żółwie morskie do plastiku.

Aby się tego dowiedzieć, naukowcy przeanalizowali zachowania 15 młodych żółwi morskich. Przez pięć miesięcy zwierzętom dostarczano różne substancje zapachowe. Testowane przez naukowców zapachy obejmowały wodę dejonizowaną, czysty plastik, pokarm, na który składała się mączka rybna i krewetkowa oraz aromat tworzyw sztucznych nasiąkniętych zapachem oceanu.

Badania behawioralne wykazały, że żółwie morskie reagują na oceaniczny plastik w taki sam sposób, jak reagują na pokarm. Dlaczego tak się dzieje? „Tworzywa sztuczne, które przez jakiś czas dryfują w oceanie, wytwarzają zapachy, które przyciągają żółwie” ‒ powiedział dr Joseph Pfaller z University of Florida, Gainesville.

Według naukowców substancja chemiczna emitowana przez plastik znajdujący się w oceanie jest również produkowana przez fitoplankton ‒ źródło pokarmu dla zwierząt morskich.

Po uwolnieniu plastiku do oceanu drobnoustroje, glony, rośliny i małe zwierzęta zaczynają go kolonizować. Powoduje to powstawanie zapachów przypominających żywność, które okazały się magnesem dla ryb, żółwi i ptaków morskich.

Naukowcy szacują, że ponad połowa żółwi morskich i prawie każdy ptak morski połknęły plastik. Badania pokazują, że spożycie nieco ponad tuzina kawałków plastiku może zabić żółwia.  Młode żółwie są szczególnie wrażliwe, ponieważ mają tendencję do pływania w prądach, w których gromadzą się elementy z tworzyw sztucznych. Gdy żółw połknie plastik, nie będzie w stanie go strawić i wydalić. W rezultacie większość spożytego plastiku zatyka przewód pokarmowy żółwia i ogranicza jego zdolność do wchłaniania i trawienia pokarmu.

1. Joseph B. Pfaller, Kayla M. Goforth, Michael A. Gil, Matthew S. Savoca, Kenneth J. Lohmann. ; “Odors from marine plastic debris elicit foraging behavior in sea turtles. ”; Current Biology, 2020; 30 (5): R213 DOI: 10.1016/j.cub.2020.01.071;