Wtorek 21.07.2020

Globalne ocieplenie prowadzi niedźwiedzie polarne w kierunku zagłady

Naukowcy twierdzą, że pod koniec wieku niedźwiedzie polarne mogą wyginąć. Przyczyna? Z powodu globalnego ocieplenia w Arktyce jest coraz mniej lodu morskiego.

Wielu ludziom przychodzi na myśl jedno zwierzę, które jednoznacznie kojarzy się ze zmianami klimatu: niedźwiedź polarny. W ostatnich latach obrazy wychudzonych niedźwiedzi desperacko poszukujących pożywienia sprawiły, że drapieżnik z Arktyki stał się symbolem globalnego ocieplenia.
Nowe badanie przynosi kolejne alarmujące ostrzeżenie: jeśli ludziom nie uda się zredukować emisji gazów cieplarnianych, większość populacji tego kultowego gatunku może mieć trudności z przetrwaniem po 2100 roku.

Naukowcy twierdzą, że niektóre populacje osiągnęły już swoje granice przetrwania. Gdy lód morski pęka, zwierzęta są zmuszone wędrować na duże odległości lub na brzeg, gdzie walczą o znalezienie pożywienia i nakarmienie swoich młodych.

Badania pokazują, że kurczący się lód morski prawdopodobnie znacznie zmniejszy liczbę niedźwiedzi polarnych. Nowe badanie, opublikowane w Nature Climate Change, szacuje, kiedy to może się wydarzyć. Modelując zużycie energii przez niedźwiedzie polarne, naukowcy byli w stanie obliczyć ich granice wytrzymałości.

Dr Steven Amstrup, główny naukowiec Polar Bears International, który również był zaangażowany w badanie, powiedział BBC News: „Pokazaliśmy, że najpierw stracimy możliwość przeżycia młodych. Młode się urodzą, ale samice nie będą miały wystarczającej ilości tkanki tłuszczowej, aby wyprodukować mleko, które pozwoli im przetrwać okres bez lodu. „Każdy z nas wie, że bez jedzenia nie przeżyjemy długo”, dodał, „to biologiczna rzeczywistość dla wszystkich gatunków”.

Naukowcom udało się również przewidzieć, kiedy te progi zostaną osiągnięte w różnych częściach Arktyki. Mogło to już mieć miejsce na niektórych obszarach, na których żyją niedźwiedzie polarne.

„Pokazanie, jak nieuchronne jest zagrożenie dla różnych populacji niedźwiedzi polarnych, jest kolejnym przypomnieniem, że musimy działać teraz, aby zażegnać najgorsze z przyszłych problemów” ‒ powiedział dr Amstrup.

„Trajektoria, na której się teraz znajdujemy, nie jest dobra, ale jeśli społeczeństwo podejmiemy wspólne działania, będziemy mieli czas na uratowanie niedźwiedzi polarnych. A jeśli to zrobimy, przyniesiemy korzyści reszcie życia na Ziemi, w tym nam samym”.

Badanie wykazało, że jeżeli emisje gazów cieplarnianych pozostaną na wysokim poziomie, wszystkie populacje niedźwiedzi polarnych znikną do 2100 roku. Jeśli osiągnięte zostaną umiarkowane cele w zakresie redukcji emisji, kilka populacji będzie w stanie przetrwać.

Lód morski to zamarznięta woda morska, która unosi się na powierzchni oceanu, formując się i topiąc wraz z porami polarnymi. Zapewnia niezbędne siedliska dzikim zwierzętom, takim jak niedźwiedzie polarne, foki i morsy.

Od połowy lat dziewięćdziesiątych Arktyka doświadczyła ocieplenia ponad dwukrotnie przewyższającego średnią światową. Walt Meier, starszy naukowiec z National Snow and Ice Data Center twierdzi, że za malejącym lodem morskim w Arktyce stoją wyjątkowo wysokie temperatury powietrza, które napędzane są głównie przez spalanie paliw kopalnych.

Autorzy badania twierdzą, że ostatecznie odkrycia te pokazują, że los niedźwiedzi polarnych leży w naszych rękach.„Zdaję sobie sprawę, że historia, którą opowiadamy, jest ponura” - powiedział Molnár. „Ale jest też nadzieja, że nie są one całkowicie skazane na porażkę, jeśli zmienimy nasze zachowanie”.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-53474445”; data dostępu: 2020-07-21