IKEA ma bardzo ambitne plany. Szwedzka firma ogłosiła, że zamierza „zmniejszyć lub wyeliminować nabiał”. Przedstawiła również plany, aby do 2025 roku wszystkie główne posiłki w jej restauracjach były w 50 procentach oparte na roślinach.

Szwedzki detalista, który ma sklepy w około 59 krajach, opublikował niedawno swój raport zrównoważonego rozwoju 2022. Celem raportu było przyjrzenie się, w jaki sposób może stać się biznesem pozytywnym dla klimatu do 2030 r.
„Ślad klimatyczny żywności pochodzenia roślinnego jest często niższy w porównaniu z opcjami pochodzenia zwierzęcego” – czytamy w raporcie. „Dieta roślinna o wysokiej wartości odżywczej może być również zdrowszym wyborem”.
IKEA chce wprowadzić więcej sposobów na zmniejszenie śladu węglowego związanego z żywnością. Po udanym wprowadzeniu na rynek wegańskich lodów w niektórych krajach, firma zamierza jeszcze bardziej ograniczyć produkty mleczne w swoich sklepach. „Kontynuujemy badania, gdzie i jak możemy usunąć lub zastąpić nabiał z naszego asortymentu (bez uszczerbku dla smaku), by jeszcze bardziej zmniejszyć wpływ składników żywności na klimat” – czytamy w raporcie.
IKEA przedstawiła również plany, aby do 2025 roku wszystkie główne posiłki w jej restauracjach były w 50 procentach oparte na roślinach. W 2015 roku firma zrobiła pierwszy krok w kierunku jedzenia roślinnego, wprowadzając na rynek wegetariańskie klopsiki.
Roślinne podejście do kultowej mięsnej wersji produktu stało się niezwykle popularne wśród wegan, ale i mięsożerców na całym świecie. Udział sprzedaży kulek wegetariańskich w IKEA Bistro wzrósł z 14 do 17 procent w latach 2021-2022. Inne roślinne produkty IKEA również cieszą się popularnością. Na przykład sprzedaż wegańskich hot-dogów podwoiła się w latach 2019-2022.
Ekologia.pl (JSz)
Bibliografia
- Maria Chiorando; “IKEA announces plans to ‘reduce or remove dairy’ as well as go 50% vegan by 2025 to reach its sustainability goals”; veganfoodandliving.com; 2023-02-27