Piątek 15.01.2021

„Kule Neptuna” oczyszczają wodę z plastikowych cząstek

Naukowcy odkryli, że podwodna trawa morska, znana jako „kule Neptuna” na obszarach przybrzeżnych wyłapuje zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi. Bez pomocy ludzi, kołyszące się rośliny ‒ zakotwiczone na płytkim dnie morskim ‒ mogą każdego roku zbierać prawie 900 milionów plastikowych kawałków w samym basenie Morza Śródziemnego ‒ wynika z badań opublikowanych w czasopiśmie Scientific Reports.

Kulki Posidonia Neptune, źródło: https://www.ub.edu/web/portal/en/Kulki Posidonia Neptune, źródło: https://www.ub.edu/web/portal/en/
„Pokazujemy, że resztki plastiku na dnie morskim mogą zostać uwięzione w pozostałościach trawy morskiej, ostatecznie opuszczając środowisko morskie” - powiedziała AFP główna autorka analizy Anna Sanchez-Vidal, biolog morski z Uniwersytetu w Barcelonie. To sprzątanie „oznacza ciągłe usuwanie plastikowych śmieci z morza” - dodała.
Badanie to uzupełnia długą listę usług, które zapewnia trawa morska - dla ekosystemów oceanicznych i ludzi żyjących w pobliżu brzegu. Odgrywają istotną rolę w poprawie jakości wody, pochłaniają CO2 i wydzielają tlen oraz są naturalnym żłobkiem i ostoją dla setek gatunków ryb. Stanowią również podstawę przybrzeżnych sieci pokarmowych. Kotwicząc w płytkich wodach, pomagają zapobiegać erozji plaży i tłumią wpływ niszczycielskich fal sztormowych.

Rosnące od Arktyki do tropików, większość gatunków ma długie, przypominające trawę liście, które mogą tworzyć rozległe podwodne łąki. Nie jest jasne, czy wyłapywanie plastiku ma negatywny wpływ na samą trawę morską.

Aby lepiej zrozumieć zdolności trawy morskiej do przyciągania tworzyw sztucznych, Sanchez-Vidal i jej zespół zbadali gatunek występujący tylko w Morzu Śródziemnym, Posidonia oceanica, zwana potocznie trawą Neptuna lub tasiemcem śródziemnomorskim. W 2018 i 2019 roku policzyli liczbę cząstek plastiku znalezionych w brzegach morza, które zostały wyrzucone na cztery plaże na Majorce w Hiszpanii. W połowie próbek luźnych liści trawy morskiej znajdowały się pozostałości plastiku, do 600 kawałków na kilogram liści. Tylko 17% ściślejszych wiązek włókien trawy morskiej, znanych jako kule Neptuna, zawierało plastik, ale o znacznie większej gęstości ‒ prawie 1500 kawałków na kilogram morskiej trawy. Korzystając z szacunków dotyczących produkcji włókien trawy morskiej w Morzu Śródziemnym, naukowcy oszacowali, ile plastiku może zostać przefiltrowane w całym basenie. Owalne kule ‒ w kształcie piłki do rugby ‒ powstają z podstawy liści, które zostały rozdrobnione przez prądy oceaniczne, ale pozostają przyczepione do łodyg, zwanych kłączami. Ponieważ są one powoli zasypywane w wyniku sedymentacji, uszkodzone osłonki liści tworzą sztywne włókna, które zamieniają się w kulkę, zbierając przy tym plastik. „Nie wiemy, dokąd podróżują” - powiedział Sanchez-Vidal. „Wiemy tylko, że niektóre z nich są wyrzucane na brzeg podczas burzy”.

Naukowcy teoretyzują, że łąki z trawy morskiej zatrzymują plastik na dnie morskim, który jest następnie wyrzucany na brzeg. Twierdzą również, że kule Neptuna mogą chronić plastikowe kawałki przed ścieraniem i promieniowaniem UV, zapobiegając ich rozpadowi na jeszcze mniejsze cząstki. Każdego roku w samych kulach Neptuna może zostać uwięzionych 867 milionów plastikowych przedmiotów. Wyniki te przemawiają za ochroną łąk z traw morskich, których powierzchnia według badań w Morzu Śródziemnym spadła o 13-50 procent od 1960 roku.

1. “https://www.iflscience.com/environment/neptune-balls-from-underwater-meadows-help-remove-plastic-from-the-ocean/”; data dostępu: 2021-01-15
  2. Sànchez-Vidal, A.; Canals, M.; de Haan, W.P.; Romero, J.; Veny, M. ; “Seagrasses provide a novel ecosystem service by trapping marine plastics”; Scientific Reports, January, 2021. Doi: 10.1038/s41598-020-79370-3;