Środa 29.09.2021

La Palma: rośnie lęk przed chmurami toksycznego gazu

Lawa z wybuchającego wulkanu na hiszpańskiej wyspie La Palma dotarła do Oceanu Atlantyckiego, wzbudzając obawy przed uwolnieniem się toksycznych gazów.

Erupcja wulkanu Cumbre Vieja, La Palma. Źródło: shutterstockErupcja wulkanu Cumbre Vieja, La Palma. Źródło: shutterstock

Obłoki białej pary zaczęły się unosić, gdy rozgrzany do czerwoności strumień lawy zetknął się z wodą w okolicy Playa Nueva. Istnieją obawy, że kontakt gorącej lawy i zimnej wody zainicjuje reakcję chemiczną, w wyniku której powstaną toksyczne opary podrażniające skórę, oczy i drogi oddechowe. Władze Wysp Kanaryjskich twierdzą, że reakcja między roztopioną lawą a wodą morską może spowodować także eksplozje rozdrobnionych skał.
Od czasu wybuchu wulkanu Cumbre Vieja na Wyspach Kanaryjskich zniszczeniu uległo setki domów, a około 6 tysięcy osób zostało ewakuowanych. Lawa pochłonęła domy, szkoły i niektóre plantacje bananów.

Lawa dotarła do oceanu we wtorek - napisał na Twitterze Canary Islands Volcanic Institute, Involcan. Istnieją również obawy, że części linii brzegowej może się zawalić, powodując kolejne wybuchy.

Kiedy lawa wchodzi w kontakt z wodą oceaniczną, powstaje smuga gazu. Gorąca lawa gotuje zimną wodę morską i dochodzi do szeregu reakcji chemicznych. „Powstają opary kwasu solnego, pary wodnej i elementów popiołu” – powiedział BBC dziennikarz naukowy i wulkanolog dr Robin George Andrews.

Te toksyczne opary mogą powodować podrażnienie oczu, płuc i skóry. Na szczęście nie powinny stanowić problemu, jeśli mieszkańcy będą trzymać się na dystans.

Dr Robin George Andrews dodał, że lawa przedostająca się do wody morskiej stwarza „sytuację szybkowaru”, która „może wyrzucać szczątki wulkaniczne w przestrzeń”. Na Hawajach miał miejsce incydent, w którym kawał stopionej skały, znany jako bomba lawowa, wbił się w łódź turystyczną u wybrzeży Hawajów w 2018 roku, raniąc 23 osoby. Władze utworzyły strefę wykluczenia wokół lawy, aby trzymać ludzi z dala od potencjalnego niebezpieczeństwa.

Wulkan La Cumbre Vieja, który rozciąga się na południowym grzbiecie La Palmy, wyspy liczącej 85 000 mieszkańców, wybuchł 19 września, wypluwając rzeki lawy, które powoli spływały w kierunku morza.

Hiszpańskie władze ogłosiły La Palma strefą katastrofy, zobowiązując się do wsparcia finansowego dla wszystkich dotkniętych aktywnością wulkaniczną mieszkańców wyspy.