Czwartek 26.08.2021

LED-y zabijają owady! Ich populacja spadła już o 50 proc.

Naukowcy twierdzą, że zanieczyszczenie światłem może przyczyniać się do „niepokojącego” spadku liczby owadów w ostatnich dziesięcioleciach. Dowodem na to mają być najnowsze wyniki badań, które sugerują, że na obszarach z oświetleniem ulicznym populacje gąsienic spadają o 50 procent!

W brytyjskim badaniu stwierdzono, że sztuczne oświetlenie uliczne zakłóca zachowanie nocnych ciem, zmniejszając liczbę gąsienic o połowę. Największy wpływ na rozwój owadów mają nowoczesne latarnie uliczne LED.
Istnieje coraz więcej dowodów na to, że populacje owadów drastycznie spadają. Jednak czynniki te są złożone i zróżnicowane, w tym utrata lasów, wrzosowisk, łąk i bagien, nadużywanie pestycydów, zmiany klimatu oraz zanieczyszczenie rzek i jezior. Jako kolejny czynnik powodujący spadek liczby owadów wymienia się stosowanie sztucznego oświetlenia w nocy.

Badanie opublikowane w Science Advances, jest najsilniejszym dowodem na to, że zanieczyszczenie światłem może mieć szkodliwy wpływ na lokalne populacje owadów, z konsekwencjami dla ptaków i innych dzikich zwierząt, które wykorzystują gąsienice jako źródło pożywienia.

„W warunkach lokalnych możemy być teraz całkiem pewni, że zanieczyszczenie światłem jest ważne, ale mniej oczywiste jest to, czy patrzymy na szerszy krajobraz” – powiedział główny badacz Douglas Boyes z organizacji charytatywnej Butterfly Conservation.

„Jeśli owady mają kłopoty – a mamy na to dowody – być może powinniśmy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby zmniejszyć te negatywne wpływy”.

Raporty pokazują, że liczba populacji owadów spada. Naukowcy uważają, że latarnie uliczne mogą zniechęcać nocne ćmy do składania jaj lub narażać owady na ryzyko zauważenia i zjedzenia przez drapieżniki, takie jak nietoperze. Z kolei gąsienice, które rodzą się pod latarniami, zwłaszcza diodami LED, zmieniają swoje nawyki żywieniowe.

Ale istnieją praktyczne rozwiązania, które nie zagrażają bezpieczeństwu publicznemu. Chodzi głównie o przyciemnianie oświetlenia ulicznego we wczesnych godzinach porannych, montowanie czujników ruchu lub stosowanie kolorowych filtrów w celu odcięcia najbardziej szkodliwych długości fal.

W badaniu eksperci z Butterfly Conservation, Newcastle University i brytyjskiego Centrum Ekologii i Hydrologii zbadali gąsienice na odcinkach łąk i żywopłotów na poboczach dróg w południowej Anglii. Każde z 26 miejsc z latarniami w Oxfordshire, Berkshire i Buckinghamshire porównano z podobnym odcinkiem nieoświetlonej drogi. Analizy wykazały zmniejszenie liczby gąsienic o około połowę na oświetlonych obszarach.

Naukowcy są coraz bardziej zaniepokojeni spadkiem niektórych populacji owadów. Jeden naukowy przegląd liczby owadów w 2019 r. wskazał, że 40% gatunków przechodzi „dramatyczne tempo spadku” na całym świecie. Badanie wykazało, że pszczoły, mrówki i chrząszcze znikały osiem razy szybciej niż ssaki, ptaki czy gady, podczas gdy inne gatunki, takie jak mucha domowa i karaluchy, przetrwają i będą się bez problemu rozwijać. Utrata owadów ma daleko idące konsekwencje dla całych ekosystemów. Owady stanowią źródło pożywienia dla wielu ptaków, płazów, nietoperzy i gadów. Także zapylanie roślin opiera się w głównej mierze na ciężkiej pracy owadów.