Poniedziałek 24.02.2020

Myślisz, że wszystkie produkty wolne od BPA są bezpieczne?

Używanie produktów z tworzyw sztucznych „wolnych od BPA” może być równie szkodliwe dla zdrowia ludzkiego – w tym dla rozwijającego się mózgu – jak produkty zawierające kontrowersyjne substancje chemiczne. Takie analizy przedstawili naukowcy w nowym badaniu prowadzonym przez University of Missouri i opublikowanym w Proceedings of National Academy of Sciences.

Bisfenol A lub BPA - dodatek chemiczny stosowany do nadawania plastikowi określonych właściwości, takich jak zwiększanie jego trwałości - został wyeliminowany z wielu butelek z wodą, pojemników na żywność i zabawek dla dzieci.

Przez dziesięciolecia naukowcy intensywnie badali Bisfenol A (BPA) na modelach zwierzęcych, a wyniki tych analiz wskazują, że substancja chemiczna zwiększa ryzyko poronienia i może powodować wady rozwojowe u niemowląt.
Informacje te szybko obiegły świat, więc firmy zaczęły stosować alternatywne chemikalia do produkcji opakowań z tworzyw sztucznych – głównie butelek z wodą i pojemników na żywność – oznaczając je jako „bez BPA”. Jednak profesor Cheryl Rosenfeld ostrzega, że te chemiczne alternatywy, takie jak bisfenol S (BPS), nadal nie są bezpieczne dla ludzi.

W badaniu Rosenfeld i jej koledzy skupili się na badaniu wpływu BPS na łożysko myszy. Łożysko reprezentuje historyczny zapis tego, co stoi przed nienarodzonym dzieckiem w łonie matki; łożysko może również przenosić wszystko, na co matka może być narażona.

„Syntetyczne substancje chemiczne, takie jak BPS, mogą przenikać przez łożysko matki, więc wszystko, co krąży we krwi matki, może  łatwo przenikać do rozwijającego się dziecka” –  powiedziała Rosenfeld, profesor nauk biomedycznych w College of Veterinary Medicine, badaczka w Bond Life Sciences Center i członkini wydziału badawczego Thompson Center for Autism and Neurobehavioral Disorders at MU. „Ten model myszy jest najlepszym modelem, jaki mamy obecnie do symulacji możliwych efektów BPS podczas ciąży u ludzi, ponieważ łożysko ma podobną strukturę zarówno u myszy, jak i u ludzi”.

Rosenfeld dodaje, że łożysko służy jako podstawowe źródło serotoniny dla rozwoju mózgu płodu zarówno u myszy, jak i u ludzi. Serotonina, choć często kojarzona z poczuciem szczęścia, jest naturalną substancją chemiczną, która może wpływać na funkcje człowieka, w tym na jego emocje i aktywność fizyczną, taką jak spanie, jedzenie i trawienie.

„Łożysko reaguje zarówno na naturalne chemikalia, jak i syntetyczne chemikalia, które ciało błędnie interpretuje jako naturalne substancje. Jednak nasz organizm nie jest w stanie złagodzić szkodliwych skutków takich chemikaliów wytwarzanych w przemyśle” – powiedziała Rosenfeld. „Co ważniejsze, te substancje chemiczne mają zdolność obniżania produkcji serotoniny przez łożysko. Niższe poziomy serotoniny mogą upośledzać rozwój mózgu płodu. Zatem ekspozycja rozwojowa na BPA, a nawet jego zamiennik, BPS, może prowadzić do długotrwałych konsekwencji zdrowotnych”.

1. Jiude Mao, Ashish Jain, Nancy D. Denslow, Mohammad-Zaman Nouri, Sixue Chen, Tingting Wang, Ning Zhu, Jin Koh, Saurav J. Sarma, Barbara W. Sumner, Zhentian Lei, Lloyd W. Sumner, Nathan J. Bivens, R. Michael Roberts, Geetu Tuteja, Cheryl S. Rosenfeld. ; “Bisphenol A and bisphenol S disruptions of the mouse placenta and potential effects on the placenta–brain axis. ”; Proceedings of the National Academy of Sciences, 2020; 201919563 DOI: 10.1073/pnas.1919563117;