Czwartek 07.01.2021

Nowy rok, nowe wyzwanie! Rekordowa liczba osób bierze udział w akcji Veganaury

Rekordowe 500 000 osób zadeklarowało udział w wyzwaniu Veganuary, które zachęca, by przez miesiąc jeść wyłącznie produkty roślinne. Co oznacza 50 proc. wzrost w porównaniu do stycznia 2019 roku.



fot. shutterstockfot. shutterstock

Jedna czwarta podejmujących wyzwanie ‒ 125 000 osób ‒ znajduje się w Wielkiej Brytanii, a w tym roku brytyjskie supermarkety, w tym Tesco, po raz pierwszy uruchomiły reklamy telewizyjne i radiowe promujące Veganuary. Inne supermarkety, takie jak Aldi, Asda i Islandia, stworzyły specjalne strony zawierające informacje i przepisy na dania w wersji roślinnej.  
Nowe badania banku inwestycyjnego UBS dotyczące roślinnych alternatyw dla mięsa, takich jak wegetariańskie burgery i kiełbaski, pokazują, że coraz więcej osób próbuje nowych produktów. Odsetek osób, które wypróbowały rozwiązań alternatywnych, wzrósł z 48% do 53% między marcem a listopadem 2020 r.

Veganuary to globalna kampania, która została zapoczątkowana w 2014 roku przez brytyjską organizację pozarządową o tej samej nazwie. Obecnie akcja objęła swym zasięgiem cały świat. Dlaczego ludzie biorą udział w wyzwaniu Veganaury? Podają wiele powodów, dla których decydują się na ograniczenie ilości żywności pochodzenia zwierzęcego w swojej diecie, od zmniejszenia cierpienia zwierząt, poprawy zdrowia lub zmniejszenia szkód dla środowiska spowodowanych produkcją żywności.

„Naprawdę czuję, że jedzenie roślinne nie jest już kontrowersyjne” - powiedział Toni Vernelli z Veg January. „Prawie wszyscy zgodzili się, że ze względów środowiskowych musimy ograniczać produkty pochodzenia zwierzęcego w naszej diecie”.

„Najnowsza wersja naszego badania pokazuje, że mięso roślinnennabiera tempa” ‒ powiedział Andrew Stott z UBS. Dodał jednak, że dla wielu osób kluczową kwestią był smak: „Spośród konsumentów, którzy nie chcą w tej chwili próbować mięsa roślinnego, 59% stwierdziło:„ Nie sądzę, żeby to było dobre ”. Inne powody to niezadowolenie z „wysoko przetworzonego charakteru” produktów (37%) i kosztów (29%).

Jednak połowa osób biorących udział w ankiecie UBS stwierdziła, że alternatywy dla mięsa pochodzenia roślinnego są zdrowsze i bardziej przyjazne dla środowiska. Dziesiątki firm na całym świecie pracują również mięsem z laboratorium bez potrzeby uboju zwierząt. Pierwsza sprzedaż mięsa hodowlanego odbyła się niedawno w Singapurze, gdzie „kąski kurczaka” firmy Eat Just serwowane były restauratorom. Ale oczekuje się, że minie co najmniej kilka lat, zanim mięso hodowlane trafi na komercyjny rynek.
Ekologia.pl (JS)

Bibliografia

  1. “https://www.theguardian.com/environment/2021/jan/05/veganuary-record-number-people-pledge-eat-vegan-food-january”; data dostępu: 2021-01-07
Ocena (0) Oceń:
Pasaż zakupowy