Piątek 22.05.2020

Ptaki spożywają setki kawałków plastiku dziennie

Ptaki żyjące na brzegach rzek spożywają plastik w ilości setek drobnych fragmentów dziennie. Naukowcy twierdzą, że jest to pierwszy wyraźny dowód na to, że zanieczyszczenia z tworzyw sztucznych przedostają się do dzikiej przyrody i przesuwają się w górę łańcucha pokarmowego.

Pluszcze żywią się owadami i larwami, małymi skorupiakami i mięczakami, znalezionymi w rzece, fot. shutterstockPluszcze żywią się owadami i larwami, małymi skorupiakami i mięczakami, znalezionymi w rzece, fot. shutterstock

Wiadomo, że kawałki plastiku o grubości 5 mm lub mniejszej (mikroplastiki), w tym poliester, polipropylen i nylon, zanieczyszczają rzeki. Jednak jego wpływ na przyrodę pozostaje niejasny. Naukowcy z Uniwersytetu w Cardiff przyjrzeli się plastikowym zanieczyszczeniom znalezionym w organizmie pluszcza, ptaka wodnego, który brodzi lub nurkuje w rzekach w poszukiwaniu owadów.
„Te kultowe ptaki, spożywają codziennie setki kawałków plastiku” ‒ powiedział prof. Steve Ormerod z Instytutu Badań Wodnych Uniwersytetu Cardiff. „Karmią również plastikiem swoje pisklęta”.

Poprzednie badania wykazały, że połowa owadów w rzekach południowej Walii zawiera fragmenty mikroplastyczne.

„Fakt, że tak wiele owadów rzecznych jest skażonych, sprawia, że także ryby, ptaki i inne drapieżniki zjadają te owady wraz z plastikiem” ‒ powiedział dr Joseph D'Souza, współtwórca badań.

Zespół badawczy zbadał odchody pluszczów żyjących w pobliżu rzek biegnących od Brecon do ujścia rzeki Severn.

Znaleźli fragmenty mikroplastyczne w około połowie z 166 próbek w 14 z 15 badanych miejsc w południowej Walii. Największe koncentracje stwierdzono w bardziej zurbanizowanych lokalizacjach. Większość to włókna z tekstyliów lub materiałów budowlanych. Ponad 75 procent znalezionych fragmentów miało mniej niż 0,5 mm wielkości, ale zdarzały się też plastiki, które miały kilka milimetrów długości.

Badanie, które zostało opublikowane w czasopiśmie Global Change Biology, jest ważne, ponieważ ptaki mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania ekosystemów. Nagromadzenie mikroplastików w ich układach trawiennych może prowadzić do zatrucia, głodu i śmierci.

Poprzednie analizy wykazały, że mikroplastiki są obecne nawet w głębinach oceanu i kończą w ciałach żywych organizmów, od fok po kraby i ptaki morskie. Rzeki są główną drogą między lądem a morzem dla mikroplastików, takich jak syntetyczne włókna odzieżowe, pyły z opon i inne fragmenty odpadów z tworzyw sztucznych.

1. “https://www.bbc.com/news/science-environment-52762120”; data dostępu: 2020-05-22