Czwartek 06.05.2021

Ryby jedzą plastik już od lat 50. A będzie jeszcze gorzej!

Każdego dnia ryby na całym świecie spożywają mikroplastiki ‒ trwa to od jakiegoś czasu, ale naukowcy nie byli do końca pewni, jak długo. Teraz badacze Loyola University Chicago przyjrzeli się wnętrznościom ryb słodkowodnych zachowanych w zbiorach muzealnych, by odkryć, że zwierzęta te jedzą mikrodrobiny tworzyw sztucznych już od lat pięćdziesiątych XX wieku, a ich stężenie w jelitach rośnie z upływem czasu!

Jeden z okazów laboratoryjnych - bass wielkogębowy. Fot. shutterstockJeden z okazów laboratoryjnych - bass wielkogębowy. Fot. shutterstock

Nowoczesne techniki naukowe szybko poprawiają naszą wiedzę o tym, jak zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi może wpływać na organizmy morskie.

Naukowcy wykorzystali zbiory muzealne, aby cofnąć się w czasie i zbadać wnętrzności ryb słodkowodnych. Analiza okazów z ostatniego stulecia ujawniły nie tylko to, że ryby połykają odpady z tworzyw sztucznych od dziesięcioleci, ale także, że koncentracja plastiku w ich brzuchach gwałtownie wzrosła w ostatnim czasie.
Badanie przeprowadzone przez biologów z Loyola University Chicago koncentruje się na mikroplastikach, czyli małych fragmentach tworzyw sztucznych, których rozmiar nie przekracza 5 mm.

Niedawno naukowcy badający wpływ mikrodrobin plastiku na organizmy morskie dokonali pewnych niepokojących odkryć, stwierdzając, że mogą one powodować tętniaki i zmiany reprodukcyjne u ryb, wpływać na funkcje poznawcze krabów pustelników i osłabiać sprawność fizyczną małży, a to tylko kilka przykładów.

Autorzy nowego badania postanowili zrozumieć, w jaki sposób mikrodrobiny plastiku tworzyły się w ciągu ostatniego stulecia i co to oznacza dla ryb. To doprowadziło ich do Chicago Field Museum, gdzie znajduje się kolekcja około dwóch milionów okazów ryb. „Przez ostatnie 10-15 lat było w świadomości publicznej, że istnieje problem z plastikiem w wodzie” ‒ mówi Tim Hoellein, profesor biologii na Loyola University Chicago.

„Ale tak naprawdę organizmy prawdopodobnie były narażone na kontakt z mikrodrobinami plastiku odkąd wynaleziono tworzywa sztuczne i nie wiemy, jak wygląda kontekst historyczny. Patrzenie na eksponaty muzealne to zasadniczo sposób, który pozwoli nam cofnąć się w czasie”.

W badaniu skoncentrowano się w szczególności na czterech gatunkach: bassie wielkogębowym (Micropterus salmoides), sumie kanałowym (Ictalurus punctatus), Notropis stramineus i babce śniadogłowej (Neogobius melanostomus), dla których dostępne były okazy muzealne od 1900 do 2017 roku. Aby uzupełnić obraz, zespół zebrał również świeże próbki tych samych gatunków.

„Łowiliśmy okazy, które były raczej przeciętne, a nie największe czy najmniejsze, a następnie używaliśmy skalpeli i pincety do wypreparowania przewodu pokarmowego” - mówi Loren Hou, główny autor artykułu.

Przewody pokarmowe zostały następnie potraktowane nadtlenkiem wodoru, który rozkłada całą materię organiczną, ale pozostawia wszelkie potencjalne tworzywa sztuczne. Naukowcy wykorzystali mikroskopy do identyfikacji materiałów o podejrzanie gładkich krawędziach, które mogą wskazywać na mikroplastiki, a następnie współpracowali z naukowcami z Uniwersytetu w Toronto, by potwierdzić ich podpis chemiczny za pomocą spektroskopii.

Co wykazały badania? Nie wykryto tworzyw sztucznych aż do połowy ubiegłego wieku, ale kiedy w latach pięćdziesiątych ruszyła produkcja plastiku na skalę przemysłową, stężenia te zaczęły gwałtownie rosnąć. Stwierdzono, że tworzywa sztuczne miały postać włókien i pochodziły z polimerów oraz szeregu naturalnych i syntetycznych tekstyliów. Czyli mówiąc wprost ‒ z naszego prania!

Naukowcy opisują odkrycie i ten znaczący wzrost koncentracji jako „alarmujące”. „Odkryliśmy, że ładunek mikroplastiku w jelitach tych ryb zasadniczo wzrósł wraz z poziomem produkcji plastiku” ‒ mówi Caleb McMahan, ichtiolog z Field Museum. „Ten sam wzorzec, który znajdujemy w osadach morskich, jest zgodny z ogólną tendencją, że plastik jest wszędzie”.

Badania zostały opublikowane w czasopiśmie Ecological Applications.

1. “https://www.zmescience.com/science/fish-have-been-eating-plastic-since-the-1950s-and-its-getting-worse/”; data dostępu: 2021-05-06