Wtorek 10.06.2014

Sól drogowa powiększa masę mięśniową i oczy… u motyli

By André Karwath aka Aka (Own work) [CC-BY-SA-2.5], via Wikimedia CommonsBy André Karwath aka Aka (Own work) [CC-BY-SA-2.5], via Wikimedia Commons

Sól wysypywana zimą na jezdnie nie jest obojętna dla środowiska – niszczy rośliny rosnące na poboczach dróg i nasze buty. Ale nie tylko – walka z oblodzonymi ulicami ma także wpływ na żerujące na poboczach motyle o czym informuje nas czasopismo „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Kiedy topi się śnieg, spływająca z drogi solanka zasila rośliny rosnące na poboczu, powodując, że stężenie sodu w ich tkankach jest 30-krotnie wyższe niż w roślinach rosnących z dala od tras samochodowych.

Emilie Snell-Rood z Wydziału Ekologii, Ewolucji i Behawioru na University of Minnesota (USA) wraz z zespołem naukowców postanowiła sprawdzić jaki to ma wpływ na motyle monarchy, które żerują na poboczach dróg.

I co się okazało? Sól drogowa, która przyczynia się do niszczenia drzew i roślin, może mieć pozytywny wpływ na te owady.

Sodowa dieta sprawia, że u samców rozwijają się mięśnie – niezbędne do pokonywania długich odległości − a samicom powiększają się oczy, co ułatwia znajdywanie pokarmu. Są to wyjątkowo przydatne cechy, z tego względu, że monarchy (Danainae), co roku udają się w liczącą około trzech tysięcy kilometrów wędrówkę na zimowiska znajdujące się w lasach Meksyku i Kalifornii.

Ale jak wiadomo, co za dużo, to niezdrowo. Emilie Snell-Rood zwraca uwagę, że umiarkowana ilość sodu w diecie motyli może wywołać korzystne efekty, natomiast nadmiar soli może być toksyczny i powodować wyższą śmiertelność wśród tych owadów.