Piątek 31.07.2020

Spadek liczby zapylaczy zagraża produkcji żywności w USA

Niedobór pszczół na obszarach rolniczych ogranicza produktywność niektórych upraw spożywczych – wykazało nowe badanie przeprowadzone w USA, sugerujące, że spadek liczebności zapylaczy może mieć poważne konsekwencje dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Populacje zapylaczy maleją – o czym od dawna alarmują naukowcy. Owady cierpią z powodu utraty siedlisk, stosowania toksycznych pestycydów i, w coraz większym stopniu, z powodu kryzysu klimatycznego. To rodzi obawy, związane z bezpieczeństwem żywnościowym. Najnowsza analiza je potwierdza.
Badanie opublikowane we wtorek w czasopiśmie Royal Society Biological Sciences wykorzystało dane z ponad 130 amerykańskich gospodarstw do oceny zapylania kwiatów uprawnych i plonów jabłek, borówki, czereśni, wiśni, migdałów, dyni i arbuza. Wnioski są jasne.

Spośród siedmiu badanych upraw, na pięciu wykazano, że mniejsza ilość zapylaczy przekłada się na słabszą jakość plonów. Ten problem był najbardziej widoczny na polach borówki amerykańskiej. Na farmach gdzie owadów zapylających było mało, wiele kwiatów, nie zawiązało owoców – zwracają uwagę badacze.

„Z kolei uprawy, które gościły znacznie więcej pszczół, przyniosły zdecydowanie większą produkcję” – mówi Rachael Winfree, ekolog i ekspert od zapylania z Rutgers University, który był głównym autorem artykułu opublikowanego przez Royal Society.

Naukowcy odkryli, że dzikie, rodzime pszczoły przyczyniły się do zaskakująco dużej części zapylenia, mimo że działały na obszarach intensywnie uprawianych. Dzikie pszczoły są często skuteczniejszymi zapylaczami niż pszczoły miodne, ale badania wykazały, że populacje kilku gatunków gwałtownie spadają. Na przykład trzmiel Bombus affinis  jest pierwszym zapylaczem, który został umieszczony na liście gatunków zagrożonych wyginięciem w USA w 2017 r., kiedy jego populacja spadła o 87% w poprzednich dwóch dekadach.

Obecnie, amerykańskie rolnictwo w głównej mierze jest podtrzymywane przez pszczoły miodne, gorączkowo replikowane i przemieszczane po całym kraju w ulach w celu zaspokojenia rosnącej potrzeby na zapylanie upraw.

Stany Zjednoczone znajdują się w czołówce krajów, które borykają się z niedoborem zapylaczy. W miarę jak rolnictwo staje się coraz bardziej intensywne, taktyki takie jak wykaszanie dzikich łąk, stosowanie środków owadobójczych i sadzenie roślin monokulturowych niszczą populacje pszczół, które mają kluczowe znaczenie dla zapylania upraw.

Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa wielkość produkcji roślinnej zależnej od owadów i innych zapylaczy wzrosła o 300% w ciągu ostatnich 50 lat. Niedobory zapylania mogą spowodować, że niektóre owoce i warzywa staną się rzadsze i droższe. Jednak podstawowe produkty, takie jak ryż, pszenica i kukurydza, nie zostaną naruszone, ponieważ są zapylane przez wiatr.

„Kolonie pszczół miodnych są słabsze niż kiedyś, a liczba dzikich owadów zapylających prawdopodobnie spada” - powiedział Winfree. „Rolnictwo staje się coraz bardziej intensywne, więc w pewnym momencie zapylanie będzie ograniczone. Poleganie na jednym gatunku pszczół jest ryzykowne. Można przewidzieć, że pasożyty zaatakują jedyny gatunek, jaki mamy na tych monokulturowych polach uprawnych ”.

W artykule zaleca się, aby rolnicy lepiej zrozumieli optymalną ilość zapylania potrzebną do zwiększenia plonów, a także zweryfikowali, czy poziom pestycydów i nawozów stosowanych na polach jest konieczne.

„Trendy, które obserwujemy teraz, stawiają nas w obliczu problemów związanych z bezpieczeństwem żywnościowym” – powiedział Winfree. „Nie przeżywamy jeszcze całkowitego kryzysu, ale nie idzie to w dobrym kierunku. Nasze badanie pokazuje, że nie jest to problem, który pojawi się za 10-20 lat, ale to dzieje się to teraz ”.

1. J. R. Reilly, D. R. Artz, D. Biddinger, K. Bobiwash, N. K. Boyle, C. Brittain, J. Brokaw, J. W. Campbell, J. Daniels, E. Elle, J. D. Ellis, S. J. Fleischer, J. Gibbs, R. L. Gillespie, K. B. Gundersen, L. Gut, G. Hoffman, N. Joshi, O. Lundin, K. Mason, C. ; “Crop production in the USA is frequently limited by a lack of pollinators. ”; Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 2020; 287 (1931): 20200922 DOI: 10.1098/rspb.2020.0922;