Poniedziałek 30.09.2019

Torebki herbaty uwalniają miliardy plastikowych cząsteczek

Właśnie wtedy, gdy myśleliśmy, że producenci żywności odchodzą od opakowań plastikowych, niektóre firmy herbaciane robią krok wstecz. Nastąpiło subtelne przesunięcie w kierunku używania całkowicie plastikowych torebek do herbaty, zamiast konwencjonalnego typu, który zawiera do 25 procent plastiku (wciąż problematycznego). Te zmiany postanowili prześledzić badacze z McGill University w Montrealu. Ich badania zostały właśnie opublikowane w czasopiśmie American Chemical Society, Environmental Science & Technology.

Większość torebek na herbatę jest wykonana z papieru, a do ich uszczelnienia używa się niewielkiej ilości plastiku. Ale niektóre marki premium zdecydowały się na stosowanie w swoich produktach większej ilości tworzyw sztucznych.
Naukowcy pod kierownictwem profesor inżynierii chemicznej Nathalie Tufenkji zakupili cztery rodzaje herbat komercyjnych pakowanych w plastikowe torby. Usunęli liście herbaty, przepłukali torebki, a następnie zaparzali je w temperaturze około 40 st. C. To, co znaleźli, jest niepokojące.

„Korzystając z mikroskopii elektronowej, zespół odkrył, że pojedyncza plastikowy torebka w temperaturze parzenia uwalniała do wody miliardy mikroplastycznych cząstek. Cząsteczki są całkowicie niewidoczne gołym okiem. Poziomy te były tysiące razy wyższe niż te zgłaszane wcześniej w innych produktach spożywczych”.

Zespół przetestował następnie wpływ tych cząstek na Daphnia magna, małe organizmy wodne. Zwierzęta przeżyły, ale, „wykazywały pewne anatomiczne i behawioralne nieprawidłowości”. Naukowcy twierdzą, że potrzebne są dalsze badania w celu ustalenia, czy ludzie doświadczają podobnych skutków ubocznych.

Wiemy, że ludzie spożywają plastik poprzez żywność ‒ aż 5 g tygodniowo‒ i jest to powód do niepokoju głównie z powodu chemikaliów zawartych w tworzywach sztucznych. Wiadomo, że „najdrobniejsze cząsteczki mogą dostać się do krwiobiegu i układu limfatycznego, mogą wpływać na odpowiedź immunologiczną i wspomagać przenoszenie toksycznych substancji chemicznych”. Wiele z tych substancji chemicznych powoduje zaburzenia hormonalne, są szkodliwe dla wątroby i układu rozrodczego, a także są związane z otyłością i opóźnieniami rozwojowymi.

Innymi słowy, lepiej zamienić herbatę w torebkach na liściastą ‒ która jest nie tylko zdrowsza, ale i zdecydowanie smaczniejsza.

1. “https://www.bbc.com/news/world-us-canada-49845940”; data dostępu: 2019-09-30