Czwartek 28.05.2020

Ukrzyżowany żuraw miał odstraszać ptaki przed niszczeniem upraw

W Stanisławowie w woj. mazowieckim znaleziono martwego „ukrzyżowanego” żurawia, który został przywiązany do drewnianych palików. Za tym czynem stoi prawdopodobnie dzierżawca pola, na którym znaleziono ptaka, który w ten sposób chciał odstraszyć inne żurawie przed niszczeniem upraw.

Żurawie objęte są ochroną gatunkową, fot. shutterstockŻurawie objęte są ochroną gatunkową, fot. shutterstock
Martwego ptaka znaleziono w środę w miejscowości Stanisławów niedaleko Mińska Mazowieckiego. O szokującym odkryciu „ukrzyżowanego” żurawia poinformował Komitet Ochrony Orłów, zajmujący się ochroną ptaków szponiastych.
Jeden z mieszkańców w sposób jednoznaczny daje znać kto jest "Panem" na tym kawałku ziemi. (…) Nie jest to przypadek odosobniony, w podobny sposób ukrzyżowane kruki, jastrzębie czy myszołowy spotyka się bardzo często ‒ czytamy na stronie społecznościowej organizacji.

Na razie nie ma pewności, kto stoi za zabiciem ptaka. Prawdopodobnie do czynu dopuścił się dzierżawca pola, który w ten sposób chciał odstraszyć inne ptaki, by te nie niszczyły upraw. Sprawę bada policja.

Żurawiegatunkiem zagrożonym ze względu na zanikanie ich naturalnych siedlisk. W Polsce żuraw jest objęty ochroną ścisłą i uznany jest za gatunek wymagający czynnej ochrony. Uwzględniono go także w Dyrektywie Ptasiej i Siedliskowej, co znaczy, że ochronie podlega nie tylko sam ptak, ale i siedliska, w których przebywa .