Wtorek 07.01.2020

Umiera Wyspa Kangura ‒ dom wielu unikalnych zwierząt!

Ekolodzy mają poważne obawy o przyszłość wyjątkowej i zagrożonej przyrody na wyspie Kangura, gdzie pożary lasów zabiły tysiące koali.

fot. shutterstockWsypę Kangurów zamieszkuje m. in. kangur szary, fot. shutterstock

Pożary na wyspie w Południowej Australii do tej pory strawiły powierzchnię 155 000 hektarów – co stanowi około jedną trzecią całego obszaru wyspy z ‒ płomieniami skoncentrowanymi na bogatych w różnorodność biologiczną zachodnich obszarach wyspy.

Największe obawy budzi fakt, że spłonęły rozległe siedliska zamieszkiwane przez torbacza grubogonika australijskiego i żałobnicą brunatną, gatunek ptaka z rodziny kakaduowatych.
Populacja unikalnego podgatunku żałobnicy była przedmiotem dwóch dekad prac konserwatorskich, które doprowadziły do wzrostu liczby ptaków z 150 osobników w latach 90. do nawet 400 obecnie.

„Wiele kluczowych obszarów lęgowych na północnym wybrzeżu wyspy Kangura zostało utraconych” ‒ powiedziała Daniella Teixeira, naukowiec badający ptaki z University of Queensland.

Dr Gabriel Crowley, z Centre of Biodiversity and Conservation Science na University of Queensland, która pracuje nad projektem kakadu od 22 lat, powiedziała, że istnieje nadzieja, że przynajmniej jedno stado mogło uciec przed pożarami w Dudley Peninsular na północnym wschodzie wyspy. Jednak ptaki te mogą mieć trudności ze znalezieniem pożywienia.

Pożary wybuchły na początku sezonu lęgowego, kiedy niektóre samice wysiadywały jajka i nie chciałyby opuścić swoich gniazd.

„Mają niewiele miejsc do gniazdowania i straciły zapasy żywności. Ich przetrwanie będzie zależeć od intensywnego wysiłku regeneracyjnego. ‒ powiedziała na łamach Guardian Australia.

„Właściwie jestem trochę zdesperowana. To bardzo ujmujący gatunek, a każdy osobnik jest inny. Ponieważ jest ich tak mało, każdy utracony ptak to tragedia.”

Wyspa Kangura jest schronieniem dla wielu zagrożonych gatunków, w tym dla mięsożernych gadów Goanna, kolczatki australijskiej, myszy torbaczy – grubogoników czy żałobnicy brunatnej.

„Ludzie nazywają to miejsce małą Arką Noego. Wyspa jest ostoją. To największy pożar, jaki widzieliśmy od lat – powiedziała Ekolog z Land for Wildlife, Heidi Groffen

Sam Mitchell, współwłaściciel działającej na wyspie organizacji Kangaroo Island Wildlife Park, powiedział, że mieszkańcy przynoszą im ranne zwierzęta. Do tej pory trafiło do nich około 50 koali.

„Przynajmniej jedną trzecią tych zwierząt musieliśmy niestety uśmiercić” - powiedział.

Dr Richard Glatz, entomolog z University of Adelaide, który mieszka na wyspie, powiedział, że martwi się także o rzadką zieloną pszczołę cieśli.

„Te rzadkie pszczoły zamieszkują głównie wyspę Kangura i kilka obszarów w pobliżu Sydney”.
Glatz, powiedział, że przeprowadził się na wyspę ze względu na jej piękno i połacie praktycznie dziewiczych siedlisk o starożytnych rodowodach.

„Nadal przetwarzam to wszystko” - powiedział. „W pewnym sensie myślałem więcej o ludziach - straciliśmy około 50 domów, a dla małej społeczności to ogromna sprawa”.

1. “https://www.theguardian.com/australia-news/2020/jan/07/kangaroo-island-bushfires-grave-fears-for-unique-wildlife-after-estimated-25000-koalas-killed”; data dostępu: 2020-01-07