WWF: Marsz Śledzia zagraża przyrodzie

Piątek 24.07.2009

Marsz Śledzia - coroczna impreza, której celem jest promocja płycizn zatoki puckiej jako terenów atrakcyjnych turystycznie jest zagrożeniem dla przyrody - alarmuje WWF. Zdaniem organizacji organizatorzy marszu nie uwzględniają przyrodniczej funkcji tego miejsca, które jest ostoją fok i siedliskiem ptaków.

Organizacja WWF skrytykowała inicjatywę, by marsz wiódł przez cenne przyrodniczo tereny. Stu uczestników marszu ma przejść przez obszar ciągnący się między Kuźnicą na Półwyspie Helskim a Rewą koło Gdyni. Jak czytamy w komunikacie organizacji, te przybrzeżne tereny stanowią naturalne miejsca siedlisk ptaków wodnych, służące ich regeneracji i odchowaniu młodych. Bezpieczne wytchnienie na tych terenach znajdują także foki. Obecność tak dużej liczby osób, hałas i zniszczenia to niebezpieczeństwo dla tych morskich ssaków - przestrzega WWF.

Patronat nad imprezą objął Dyrektor gdyńskiego Urzędu Morskiego. WWF zwraca uwagę, że  jest to ustawowy organ sprawujący nadzór nad ochroną i użytkowaniem morskich obszarów Natura 2000.

- Bardzo trudno zrozumieć, dlaczego trasy tego marszu nie można było poprowadzić tak, aby omijała to wrażliwe i cenne miejsce. Czyżby organizatorom, w tym władzom Urzędu Morskiego zależało na zniszczeniu tego niezwykłego siedliska? - pyta Paweł Średziński z WWF Polska.

Ekolodzy sugerują alternatywną trasę marszu, która mogłaby wieść przykładowo przez położone na lądzie, atrakcyjne krajobrazowo obszary Kaszub.
ekologia.pl