Stare auta już nie wjadą! Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa | ekologia.pl
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Stare auta już nie wjadą! Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa

Stare auta już nie wjadą! Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie większa

Jeśli Twój samochód benzynowy został wyprodukowany przed 1997 rokiem lub masz auto z silnikiem Diesla starsze niż z 2006 roku możesz mieć problem z wjazdem do niektórych części Warszawy.  Strefa Czystego Transportu w stolicy obejmie ponad dwukrotnie większy obszar niż pierwotnie zakładano.

Fot. Hunter76/Shutterstock

Fot. Hunter76/Shutterstock
Władze Warszawy zakończyły trzymiesięczne konsultacje z mieszkańcami dotyczące wprowadzenia tzw. SCT. Wpłynęło ponad 3000 uwag i odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań.

Po zapoznaniu się z wszystkimi opiniami oraz po analizie raportów eksperckich, władze Warszawy zdecydowały się zwiększyć obszar strefy i jednocześnie przesunąć w czasie termin obowiązywania jej wymogów dla mieszkańców strefy, by właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na ich wymianę.

Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

– Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy, cytowany w komunikacie.

Osoby mieszkające wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.


Co na to Warszawiacy?

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy, niemal 70 proc. dorosłych (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT. Bardziej pozytywne do rozwiązania są kobiety, tak samo jak osoby w wieku 70 lat i starsze. Taka opinia częściej występuje też wśród osób, które nie mają samochodu w swoim gospodarstwie domowym.

Czy tylko Warszawa stawia na SCT?  Od 2024 roku zostaną wyznaczone także Krakowie. Analogiczne rozwiązanie zapowiedział Wrocław.

Ekologia.pl (JSz)
4.8/5 - (16 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments