Trawa filtrująca herbicidy
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Trawa filtrująca herbicidy

Trawa filtrująca herbicidy

Drzewa nad rzeką
Fot. sxc.hu
Grupa naukowców z Uniwersytetu w Quebec oraz Instytutu Badań i Rozwoju Agrośrodowiskowego wykonała analizę skuteczności popularnie stosowanego zabezpieczenia wód przed szkodliwym oddziaływaniem środków ochrony roślin, w postaci pasów traw lub, drzew. Badania dowiodły, że wypłukiwanie herbicydów z pól do wody dzięki zastosowaniu trawy jest mniejszy nawet o 75-95%.

Zadaniem nasadzeń roślinności jest odizolowanie ziemi uprawnej od strumienia, czy rzeki w celu zapobiegania lub minimalizowania zjawiska wymywaniu środków ochrony roślin z pól do znajdujących się w ich sąsiedztwie wód.

Przeprowadzone obserwacje pozwoliły na dokładne zbadanie efektywności filtrującej pasów zieleni złożonych z samej trawy lub z trawy i drzew. Skupiono się na precyzyjnym przebadaniu stężenia trzech najczęściej stosowanych środków chwastobójczych. Wykonywane analizy obejmowały zarówno wymywanie powierzchniowe jak i podpowierzchniowe przesączanie. Otrzymane wyniki opublikowane zostały w Journal of Environmental Quality, wydawanym przez Amerykańskie Towarzystwo Agronomiczne.

Badania dowiodły, że bariery roślinne przyczyniają się do znaczącego ograniczenia zjawiska powierzchniowego wymywania środków chemicznych, jednak podpowierzchniowe przesączanie wzrasta. Pomimo wszystko ogólny bilans osiąga wartość pozytywną i łączna ilość chemikaliów, które przedostają się do wody ulega zmniejszeniu. Badania dowiodły, że wypłukiwanie herbicydów z pól do wody dzięki zastosowaniu trawy jest mniejszy nawet o 75-95%.

Nie zarejestrowano natomiast, istotnego wpływu zastosowania drzew w roli bufora, szczególnie na wynik przesączania podpowierzchniowego. Badania będą jednak kontynuowane. Uczeni planują nadal poświęcać uwagę wpływom drzew na podpowierzchniowe przesączanie. Mają nadzieję, że ilość zatrzymywanych substancji zależy wprost proporcjonalnie od rozbudowania systemu korzeniowego drzew.  Podczas prowadzenia badań okazało się, że wartość otrzymywanych wyników, zależy ponadto od czynników pogodowych. Ich wpływ także będzie stanowić element dalszych analiz.

ekologia.pl (AW)