Twitter zakazuje reklam, które negują zmiany klimatyczne
Platforma mediów społecznościowych Twitter sprzeciwia się negowaniu zmian klimatycznych. Firma ogłosiła w Dniu Ziemi, że zakaże wszelkich reklam i wpisów, które „sprzeciwiają się naukowemu konsensusowi w sprawie klimatu”.
„Uważamy, że negowanie zmian klimatycznych nie powinno być monetyzowane na Twitterze, a nieprawdziwe reklamy nie powinny odwracać uwagi od ważnych rozmów na temat kryzysu klimatycznego” – napisali w komunikacie dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju na Twitterze Seán Boyle i menedżer ds. globalnego zrównoważonego rozwoju Casey Junod.
Twitter zapowiedział, że oprze swoje działania na wiarygodnych źródłach, takich jak raporty Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu.
Na początku swojego ogłoszenia Boyle i Junod przytoczyli najnowszy raport IPCC i jego ostrzeżenie, że emisje gazów cieplarnianych muszą zostać szybko i drastycznie zredukowane, aby uniknąć dramatycznych skutków kryzysu klimatycznego.
Działania Twittera wynikają z rosnącego zaniepokojenia związanego z rozpowszechnianiem dezinformacji na platformach społecznościowych. Badanie z 2021 r. wykazało, że 25 procent tweetów na temat kryzysu klimatycznego wysłanych w czasie, gdy prezydent Donald Trump ogłosił, że Stany Zjednoczone wycofają się z porozumienia paryskiego, zostało wysłanych przez boty. A tweety stworzone przez boty negowały zmiany klimatu – donosił wówczas Scientific American.
Podczas konferencji klimatycznej COP26 ONZ w Glasgow w listopadzie 2021 r. ponad 200 naukowców i aktywistów wysłało list do prezesów głównych firm zajmujących się mediami społecznościowymi, prosząc ich o wdrożenie polityki pomagającej w walce z dezinformacja klimatyczną.
Inne firmy zajmujące się mediami społecznościowymi również podjęły kroki w celu rozwiązania problemu rozprzestrzeniania się w Internecie fake newsów na temat klimatu. Pinterest ogłosił w tym miesiącu, że zabroni publikacji postów negujących zmiany klimatyczne na swojej platformie i usunie te, które zostały już opublikowane. Google w zeszłym roku powiedział, że zablokuje reklamy negujące klimat.
Na razie nie jest jasne, czy polityka Twittera miałaby zastosowanie do postów od indywidualnych użytkowników.
„Zdajemy sobie sprawę, że wprowadzające w błąd informacje o zmianach klimatu mogą podważyć wysiłki na rzecz ochrony planety” – napisali Boyle i Junod. „W nadchodzących miesiącach będziemy mieli więcej do przekazania na temat naszej pracy, aby dodać wiarygodny, autorytatywny kontekst do rozmów o klimacie prowadzonych na Twitterze”.
- Sarah Lord; "Twitter Bans Climate Change Denial Ads"; cnet.com; 2022-04-28;