Bokówka biała (Pleurocybella porrigens)

Nazywany/a też: anielskie skrzydła, bedłka rozesłana, bedłka wydłużona, boczniak rozesłany

Marini A.Maria [Public domain], from Wikimedia Commons
Bokówka biała uznana jest za gatunek rzadko występujący w Polsce. Wpisana ze statusem V – narażony na wyginięcie do Czerwonej Listy roślin i grzybów Polski. Na temat jadalności można znaleźć wiele informacji. Uznana za gatunek jadalny, jednakże nie zaleca się spożycia – może powodować zatrucia.

Bokówka biała rośnie w okresie od sierpnia do października.

Czy wiesz, że...W Japonii w 2004 i 2009 roku odnotowano zatrucia grzybem bakówki białej. Kilkanaście osób zmarło w wyniku zmian degeneracyjnych w mózgu. Badania ujawniły substancje, które mogą być odpowiedzialne za powodowanie zaburzeń (Wakimoto i wsp., 2011) . Aminokwasy cytotoksyczne wyodrębnione z owocników tego grzyba uznane zostały za substancje powodujące dysfunkcję nerek oraz prawdopodobnie encefalopatie mózgu.

Bokówka biała rośnie na pniach, powalonych drzewach świerkowych, jodłowych. Spotykany na terenach wilgotnych, zazwyczaj w większych grupach, owocniki często są pozrastane ze sobą. Notowany najczęściej w górach.

Kapelusz bokówki białej jest w kształcie muszli, wachlarza. Kolor biało-kremowy. Średnica do 10 cm. Brzeg kapelusza ostry, u młodych osobników podwinięty, z meszkiem.

Blaszki są równe i szerokie. Zabarwienie biało-żółte.

Trzon nie występuje.

Miąższ biały, kremowy. Zapach przyjemny – grzybowy, smak łagodny.

Zarodniki są koloru białego, gładkie i cylindryczne.

W skład bokówki białej wchodzą różne kwasy tj: kwas oleinowy, kwas linolowy, kwas palmitynowy i kwas stearynowy, wraz z kwasem α-eleostearynowym. Bokówka biała zawiera aminokwas azyrydynę, który może prowadzić do uszkodzenia nerek i układu nerwowego. Działa drażniąco na błony śluzowe.

Bokówka biała, to grzyb saprotroficzny, spotykany na próchniejącym drewnie drzew iglastych, w zacienionych, wilgotnych miejscach.

Bokówka biała Marini A.Maria [Public domain], from Wikimedia Commons