Borowik górski (Butyriboletus subappendiculatus)

Borowik górski, fot. shutterstock
Borowik górski to rzadki i ginący grzyb z rodziny borowikowatych, niezwykle podobny do tzw. borowika żółtobrązowego B. appendiculatus. Oba grzyby reprezentują opisany dopiero w 2014 r., nie mający polskiej nazwy, nowy rodzaj Butyriboletus o charakterze pośrednim między typowymi borowikami a maślakami. Niektórzy naukowcy uważają borowika górskiego jedynie za formę borowika żółtobrązowego, dlatego brak borowika górskiego w checkliście (zestawieniu wszystkich gatunków) grzybów wielkoowocnikowych podanych z Polski prof. Wojewody.

Borowik górski wytwarza owocniki od pierwszych dni lipca do połowy września.

Czy wiesz, że...Status borowika górskiego (osobny gatunek czy tylko forma borowika żółtobrązowego, wchodząca w mikoryzy ze szpilkowymi? Rozmieszczenie w skali Polski, Europy i świata) to jeden z wielu, choć dość wymowny, przykład problemów jakich przysparza naukowcom, a w konsekwencji autorom popularnych atlasów dla grzybiarzy, rodzina borowikowatych. Gdy w XIX w. wyróżnioną tą rodzinę, to zaliczano doń tylko jeden rodzaj naziemnych, saprofitycznych, zwykle zdrowych i smacznych grzybów o rurkowatym spodzie kapelusza, natomiast pozostałe cztery rodzaje składały się z hub o gąbczastych, rurkowatych obłóczniach. W XX w. do borowikowatych zalicza się już tylko naziemne, wielkoowocnikowe grzyby, rzadziej podziemne, truflokształtne wnętrzniaki jak podziemka gwiaździstozarodnikowa Octaviania asterosperma. Borowiki górskie i żółtobrązowe z uwagi na swój charakter, niemal dokładnie pośredni między typowymi maślakami a typowymi borowikami trafiły do własnego, osobnego rodzaju Butyriboletus, jaki nie doczekał się polskiej nazwy popularno-naukowej/handlowej.

Rozmieszczenie borowika górskiego tak w skali Polski, jak Europy i kuli ziemskiej nadaj jest znane tylko wyrywkowo i budzi wiele sporów wśród uczonych oraz amatorów. Podawano go m.in. z Bułgarii, Słowenii, Słowacji, Czech, Polski, Niemiec, Francji, Szwajcarii, Hiszpanii, UK, Szwecji i Norwegii. Niewykluczone, że rośnie także w Serbii, Czarnogórze, Grecji, Turcji, Rosji, Ukrainie czy Chinach.

Borowik górski różni się od morfologicznie niemal identycznego borowika żółtobrązowego preferowanymi siedliskami oraz partnerami mikoryzowymi. Rośnie pojedynczo lub w nielicznych grupach, na kwaśnej, bogatej w humus glebie, zwykle na skałach wylewnych (gnejsach i granitach) pod świerkami i jodłami w Polsce, pod świerkiem, sosną lub modrzewiem w Niemczech i Austrii. Mikoryzy formuje niemal na pewno ze świerkiem i jodłą, o innych szpilkowych brak pewnych danych, co już teraz pozwala go całkiem nieźle odróżnić od b. żółtobrązowego, zasiedlającego lasy liściaste na wapieniu bądź dolomicie, wchodzącego w mikoryzę z bukiem, grabem albo dębem. Tym niemniej b. górski preferuje miejsca widne i ciepłe, o rozluźnionym drzewostanie. Z Polski podawany głównie z południa (małopolskie, podkarpackie, rzadziej świętokrzyskie), lecz także z Pomorza Gdańskiego (zatem wszędzie tam, gdzie mikroklimat jest dość wilgotny, rosną dzikie lub sadzone jodły i świerki, a zarazem działają spostrzegawczy mikologowie).

Owocniki borowika górskiego są bardzo zmienne, o niektórych cechach idealnie pośrednich między typowymi borowikami a typowymi maślakami na przykład wierzch młodych owocników zawsze suchy, nawet po mgle, a u starszych zawsze lekko tłustawy („maślisty”) jak u maślaków.

Pory zmieniają kolor z wiekiem osobnika, tak samo jak rurki. Wpierw złociste, potem oliwkowe, a następnie brązowo-żółte z oliwkowym odcieniem.

Rurki borowika górskiego zmieniają barwę wraz z rozwojem owocnika, natomiast nie zmieniają koloru po uszkodzeniu. U młodych borowików górskich jasne, słomkowożółte; u starszych cytrynowo żółte; u najdojrzalszych zaś oliwkowo zielone, co najwyżej ze zgniło żółtym poblaskiem.

Kapelusz dość duży (10-15 cm średnicy), początkowo półokrągły i żółto-brązowy, o podwiniętych brzegach; następnie łukowato wygięty i płowy; u najstarszych egzemplarzy b. górskiego poduszkowaty oraz purpurowo brązowy. Dość swoista jest faktura powierzchni, okrytej wrastającymi włóknami. Mleczka brak.

Trzon środkowy, walcowaty, cały czas dość pękaty, ze stożkowato ukorzenioną podstawą i ciemniejszym, ochrowym dołem. Kształt i barwa nóżki zmieniają się z wiekiem owocnika równie gruntownie jak kapelusz i miąższ: u najmłodszych egzemplarzy nóżka beczułkowata lub jajowata w kształcie, okryta delikatną siatką, kremowobiała bądź pastelowo żółta, niekiedy z czerwonawą lub pomarańczową strefą; u starszych raczej nieregularnie cylindryczna lub tylko lekko walcowata, goła (siatka zanika). Pierścienia i pochwy brak.

Miąższ niemal wszędzie złocisty, w różnych odcieniach cytrynowej, siarkowej lub chromowej żółci w trzonie, a żółci w kapeluszu, tylko u podstawy nóżki różowawy, gliniasto rdzawy, purpurowo winny bądź łososiowy. U młodych egzemplarzy dość jędrny, u starszych miękki. Nie przebarwia się po nacięciu lub uszkodzeniu. Smak i woń słabe, trudne do nazwania (niespecyficzne), czasem opisywane jako lekko grzybowe.

Wysyp zarodników zdaniem niektórych zielonawy. Spory b. górskiego mierzą zwykle 9,5-15 µm na 3–4,5 µm.

Ogromna zmienność kształtów i kolorów trzonu, kapelusza i miąższu utrudnia odróżnienie od innych przedstawicieli rodzaju Butyriboletus, w Polsce i krajach sąsiednich od borowika przyczepkowego (b. żółtobrązowego). Borowik górski nie błękitnieje na przekroju w przeciwieństwie do borowika żółtobrązowego.

Z perspektywy grzybiarza-amatora najniebezpieczniejsze jest pomylenie b. górskiego albo żółtobrązowego z silnie trującymi, bajecznie kolorowymi borowikowatymi z rodzajów Rubroboletus, Suillellus oraz Imperator (w Polsce przede wszystkim z tzw. borowikiem ponurym vel świniakiem, diabelskim grzybem, poćcem Suillellus luridus oraz bardzo rzadkim u nas borowiekiem szatańskim czyli grzybem krwistym (Rubroboletus satanas).

Borowik górski to smaczny grzyb jadalny, ale zasługuje na ochronę z uwagi na swą rzadkość w Polsce i całej Europie. Świetnie nadaje się do suszenia co wzmacnia jego aromat. Początkującym grzybiarzom grozi także pomylenie go z trującymi członkami rodziny borowikowatych.

Jak u jadalnych maślaków, koźlarzy i borowików. Borowik górski dobrze smakuje z dziczyzną i wołowiną, w jajecznicy ze szczypiorkiem oraz jako samodzielne danie, zwłaszcza suszony lub marynowany.

1. Arora D., Frank J. 2014. ; “Clarifying the butter Boletes: a new genus, Butyriboletus, is established to accommodate Boletus sect. ”; Appendiculati, and six new species are described. Mycologia, 106 (3): 464–480. ;
  2. Adamcík S., Christensen M., Heilmann-Clausen J., Walleyn R. 2007.; “Fungal diversity in the Połoniny National Park with emphasis on indicator species of conservation value of beech forests in Europe. ”; Czech Mycology 59(1): 67-81. ;
  3. Assyov B. 2012. ; “Revision of Boletus section Appendiculati (Boletaceae) in Bulgaria with a key to the Balkan species. ”; Turkish Journal Of Botany 36(4): 408-419. ;
  4. Assyov B., Denchev C. 2010. ; “Conservation of larger basidiomycetes in Bulgaria: the case of Boletus.”; Mycologia Balcanica 7(1): 37-40. ;
  5. Assyov B., Gyosheva M. 2010. ; “First encounters of Boletus subappendiculatus (Boletaceae) in Bulgaria. ”; Phytologia Balcanica 16(3): 323-327. ;
  6. Chai H., Liang Z., Xue R., Jiang S., Luo S., Wang Y., Zeng, N. 2019. ; “New and noteworthy boletes from subtropical and tropical China. ”; MycoKeys 46: 55.;
  7. Engel F., Gröger F. 1989. ; “Pilzwanderungen. Eine Pilzkunde für jedermann.”; A. Ziemsen Verlag, Wittenberg. ;
  8. Fluck M. 1996. ; “Jaki to grzyb? Oznaczanie, zbiór, użytkowanie. ”; Oficyna Wyd. „Delta W-Z”, Warszawa – Mladijska Knjiga, Lubljana, Słowenia. ;
  9. Gerhardt E. 2006. ; “Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik. Ponad 1000 opisanych gatunków. ”; Wyd. Klub dla Ciebie, Warszawa. ;
  10. Gumińska B., Wojewoda W. 1988. ; “Grzyby i ich oznaczanie. ”; PWRiL, Warszawa. ;
  11. Hahn C., Raidl S. 2006. ; “Boletus subappendiculatus Dermek, Lazebn. & J. Veselský + Picea abies (L.) Karst. ”; Descr. Ectomyc. 9/10: 9-14. ;
  12. Holec J., Beran M. 2006. ; “Červený seznam hub (makromycetů) České republiky. Red list of fungi (macromycetes) of the Czech Republic. ”; Příroda 24(1): 282. ;
  13. Kujawa A., Gierczyk B. 2010. ; “Rejestr gatunków grzybów chronionych i zagrożonych w Polsce. Część. III. Wykaz gatunków przyjętych do rejestru w roku 2007.”; Przegląd Przyrodniczy 21(1): 8-53. ;
  14. Kujawa A., Gierczyk B. 2011. ; “Rejestr gatunków grzybów chronionych i zagrożonych w Polsce. Część IV. Wykaz gatunków przyjętych do rejestru w roku 2008.”; Przegląd Przyrodniczy 22(1): 17-83. ;
  15. Li H., Wei H., Peng H., Ding H., Wang L., He L., Fu L. 2014. ; “Boletus roseoflavus, a new species of Boletus in section Appendiculati from China. ”; Mycological Progress 13(1): 21-31. ;
  16. Lizoň P. 2001. ; “Red list of Slovak fungi. ”; Catathelasma 2: 25-33. ;
  17. Lukić N. 2009. ; “The distribution and diversity of Boletus genus in central Serbia. ”; Kragujevac J. Sci. 31: 59-68. ;
  18. Martínez J. 2012. ; “Contribució a l'estudi dels fongs de Sant Joan de l'Erm i la Vall de Santa Magdalena (III). ”; Revista Catalana de Micologia, 1-12. ;
  19. Mikšik M. 2012. ; “Rare and protected species of boletes of the Czech Republic. ”; Field Mycology 13 (1): 8–16.;
  20. Škubla P. 2007. ; “Wielki atlas grzybów.”; Dom wydawniczy Elipsa, Poznań. ;
  21. Snowarski M. 2010. ; “Grzyby. Seria: Spotkania z przyrodą. ”; Wyd. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa. ;
  22. Šutara J., Janda V., Kříž M., Graca M., Kolařík M. 2014. ; “Contribution to the study of genus Boletus, section Appendiculati: Boletus roseogriseus sp. nov. and neotypification of Boletus fuscoroseus Smotl. ”; Czech Mycol. 66(1): 1-37. ;
  23. Šutara J. 2008. ; “Xerocomus sl in the light of the present state of knowledge. ”; Czech Mycol. 60(1): 29-62. ;
  24. Wei H., Li H., Wang L., Ding H., Hu C., Zeng F., Cheng J. 2014. ; “Molecular recognition of species in Boletus sect. ”; Appendiculati. Mycosystema 33(2): 242-253. ;
  25. Wojewoda W. 2003. ; “Checklist of Polish Larger Basidiomycetes. Krytyczna lista wielkoowocnikowych grzybów podstawkowych Polski. ”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków. ;
  26. Wojewoda, W., Ławrynowicz, M., 2006. ; “Czerwona lista grzybów wielkoowocnikowych w Polsce.”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków. ;
  27. Wu G., Li Y., Zhu X., Zhao K., Han L., Cui Y., Yang Z. 2016. ; “One hundred noteworthy Boletes from China. ”; Fungal Diversity 81(1): 25-188. ;
  28. Yagiz D., Afyon A., Konuk M., Helfer S. 2007.; “Contributions to the macrofungi of Kastamonu province, Turkey. ”; Mycotaxon 98: 177-180. ;

Okres występowania