Czyreń osikowy (Phellinus tremulae)

Czyreń osikowy to gatunek grzyba zaliczany do grzybów niejadalnych, pasożytujących na drewnie drzew z rodzaju Populus.

Czyreń osikowy związany jest z topolą osiką. Niekiedy pojawia się także na topoli białej (Populus alba) oraz topoli szarej (Populus canescens). Może pojawiać się pojedynczo lub w grupach. Generalnie odnotowuje się ten gatunek w miejscach występowania topoli osiki. W Polsce rzadki.

• Komary z rodzaju Sciophila, pomagają w rozprzestrzenianiu się zarodników tego grzyba.
  • Oskomik czerwonogardły (Sphyrapicus varius) oraz Oskomik pstrogłowy (Sphyrapicus nuchalis), ptaki należące do rodziny dzieciołowatych, wykorzystują zainfekowane gatunki osiki do miejsca gniazdowania. Powodem jest duża miękkość drewna i dzięki temu szybsza budowa gniazda.
  • Gatunek znajduje się na Czerwonej liście roślin i grzybów Polski. Oznaczony statusem E, zaklasyfikowany, jako gatunek wymierający.
  • Gatunek Powłocznicy osikowej (Peniophora polygonia) wytwarza substancje, które wpływają hamująco na wzrost czyrenia osikowego.

Owocnik czyrenia osikowego jest wieloletni. Co roku tworzy kolejne warstwy. Rozwija się nawet 20 lat.

Dojrzały owocnik czyrenia osikowego przyjmuje kształt kopyta, formy młodociane są bardziej wypukłe i okrągłe. Może osiągnąć od 5 do 20 cm szerokości. Lekko owłosiony lub o powierzchni gładkiej. Kolor od brązowego do czarnego. Jedynie wzdłuż brzegów o wiele jaśniejszy. Czyreń osikowy często porośnięty jest glonami, mchami czy porostami. Pasożytując na drewnie wyrasta pochylony.

Trzon czyrenia osikowego jest nieobecny.

Rurki czyrenia osikowego koloru brązowego, kakaowego. Pory drobne, okrągłe, co 3-5 mm.

Miąższ jest bardzo twardy, koloru czerwonego i charakteryzuje się silnym zdrewnieniem. Brak typowego zapachu i smaku.

Zarodniki czyrenia osikowego czerwonawo-brązowe, elipsoidalne, gładkie.

Czyreń osikowy rozwijając się na drewnie topoli osiki powoduje białą zgniliznę drewna, która powoduje rozkład składników budujących drewno.

Czyreń osikowy wytwarza substancje, które mają działanie antybakteryjne, co może być stosowane w medycynie.

Czyreń osikowy By Andreas Kunze [CC BY-SA 3.0 ], from Wikimedia Commons