Jodłownica górska (Bonadarzevia mesenterica)

Nazywany/a też: bondarcewia górska, bondarcewia jodłowa, bondarzewia górska, chropiatka jodłowa, żagiew jodłowa

Jodłownica górska to okazała, rzadko spotykana, ginąca w Polsce huba z rodziny jodłownicowatych (Bondarzeviaceae). W Polsce nadano jej status V – narażona na wymarcie.

Jodłownica górska produkuje owocniki jednoroczne, od sierpnia do października, zazwyczaj przez wiele lat na korzeniach albo u podstawy pnia prastarych, pomnikowych okazów jodły.

Czy wiesz, że...Do niedawna jodłownicę górską obejmowała w Polsce ochrona ścisła, obecnie tylko częściowa. W przypadku tej formy ochrony zezwolenia na odstępstwo od obowiązujących w Polsce zakazów udziela regionalny dyrektor ochrony środowiska, a nie minister środowiska lub generalny dyrektor ochrony środowiska. Niektóre gatunki grzybów i roślin naczyniowych objęte ochroną częściową mogą być nawet, za zezwoleniem regionalnego dyrektora ochrony środowiska, przedmiotem ostrożnego, ograniczonego zbioru dla celów gospodarczych.

Jodłownica górska rośnie tam, gdzie jej najważniejsza roślina żywicielska – jodła zwyczajna Abies alba. Trzyma się zatem górskich i wyżynnych lasów Środkowej Europy, sięgając na północ po Danię, na południe po Czechy i Austrię, a na wschodzie do Republiki Kabardyno-Bałkarskiej w Federacji Rosyjskiej. Wszędzie rzadka i co raz bliższa wymarcia. W Polsce spotykana jest niemal wyłącznie w Sudetach, Karpatach oraz Górach Świętokrzyskich.

Owocniki jodłownicy górskiej formują najczęściej rozetkowate skupienia, zrastając się po kilkanaście. Nic dziwnego zatem, że taki grupowy owocnik osiąga nierzadko imponujące rozmiary: 10 kg wagi i koło pół metra średnicy!

Kapelusz ma kształt wachlarza lub języka, powierzchnię w dotyku aksamitną, lekko pręgowaną i matową. Kolor kapelusza u bondarcewii jodłowej wyraźnie zmienia się z wiekiem: młode owocniki są jasnożółte, podczas gdy stare w różnych odcieniach ciemnych brązów i czerni, zwykle przypominających drewno orzecha włoskiego. Mierzyć może nawet 10-30 cm długości. Zwykle zrasta się dachówkowato z sąsiednimi kapeluszami.

Rurki jodłownicy mogą być kremowobiałe lub słomiasto żółte. Osiągają 4-10 mm długości. Zbiegają po nóżce. Bardzo charakterystyczne są też pory: wielkie, kanciaste i nierówne.

Trzon niemal niedostrzegalny, niezwykle krótki, wyrasta ze wspólnej podstawy z innymi trzonami.

Miąższ jodłowniccy górskiej jest biały, sprężysty, nie ciemnieje po przekrojeniu, aczkolwiek robi się słomkowo żółty po wysuszeniu.

Smak ma obrzydliwy, palący, a zapach grzybowy i mocny.

Wysyp zarodników biały. Spory gładkie, okrągławe, amyloidalne, łatwe do odróżnienia od zarodników podobnych hub dzięki swej charakterystycznej, brodawkowato żeberkowanej powierzchni. Mierzą około 5 × 6,5 µm.

Jodłownicę górską (bondarcewię jodłową) dość łatwo pomylić z żagwią wielogłową Polyporus umbellatus, żagwicą listkowatą Grifola frondosa albo z wachlarzowcem olbrzymim Merispilus giganeteus. Jodłownica górska poraża praktycznie tylko jodły, ponadto  mocniej kanciaste pory od żagwi i żagwic. Jest mniejsza i rzadziej spotykana od wachlarzowca. Ponadto wachlarzowiec preferuje drzewa liściaste jako gospodarzy (żywicieli).

Jodłownica górska jest grzybem niejadalnym. Grzyb ten to jedna z wielu hub powodujących białą zgniliznę drewna.

Współcześnie brak zastosowań jodłownicy górskiej z uwagi na ochronę prawną i co raz mniej liczne występowanie.

Z racji rzadkości występowania nie stanowi problemu gospodarczego w większości państw. Tym niemniej w rodzinie jodłownicowatych (Bondarzeviaceae) nie brak hub bardzo szkodliwych dla leśnictwa i sadownictwa, należy tu bowiem choćby korzeniowiec wieloletni Heterobasidion annosum, absolutny lider w szkodzeniu lasom gospodarczym.

1. Domański S., Orłoś H., Skirgiełło A. 1967. ; “Żagwiowate II (Polyporaceae pileateae), szczecinkowcowate II (Mucronosporaceae pileateae), lakownicowate (Ganodermataceae), bondarcewiowate (Bondarzewiaceae), boletkowate (Boletopsidaceae), ozorkowate (Fistulinaceae). w: Kochman J., Skirgiełło A. (red.), ”; PWN, Warszawa ;
  2. Gerhardt E. 2006. ; “Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik. Ponad 1000 opisanych gatunków. ”; Wyd. Klub dla Ciebie, Warszawa.;
  3. Grochowski W., Grochowski A. 1994.; “ Leśne grzyby, owoce i zioła. Zbiór i wykorzystanie. ”; PWRiL, Warszawa ;
  4. Krieglsteiner G., Gminder A., Winterhoff W. 2000. ; “Die Großpilze Baden-Württembergs. Band 2: Ständerpilze: Leisten-, Keulen-, Korallen- und Stoppelpilze, Bauchpilze, Röhrlings- und Täublingsartige. ”; Ulmer Verlag, Stuttgart. ;
  5. Kujawa A. 2005. ; “„Rejestr gatunków grzybów chronionych i zagrożonych” – nowa forma gromadzenia danych mikologicznych pochodzących od amatorów. Podsumowanie roku 2005. ”; Przegląd Przyrodniczy, 16 (3-4): 17-52. ;
  6. Kujawa A. 2010. ; “Ochrona grzybów wielkoowocnikowych w Polsce – stan aktualny, problemy i wyzwania. Głos w dyskusji. ”; Przegląd Przyrodniczy, 21 (2): 42-51.;
  7. Ławrynowicz M. 2004. ; “Ochrona gatunkowa grzybów. ”; Chrońmy Przyrodę Ojczystą, 60 (5): 51-61.;
  8. Łakomy P., Hanna Kwaśna H. 2008.; “Atlas hub. ”; Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa. ;
  9. Mirek Z. 2006. ; “Red list of plants and fungi in Poland. Czerwona lista roślin i grzybów Polski. ”; W. Szafer Institute of Botany, Polish Academy of Sciences, Kraków.;
  10. Moser M. 1978.; “Röhrlinge und Blätterpilze. Kleine Kryptogamenflora Mitteleuropas. vol. 2. ”; Gustav Fischer, Stuttgart.;
  11. Narkiewicz C. 2005. ; “Grzyby chronione Dolnego Śląska.”; Wyd. Muzeum Przyrodniczego, Jelenia Góra.;
  12. Snowarski M. 2010. ; “Grzyby. Seria: Spotkania z przyrodą. ”; Wyd. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa ;
  13. Szczepkowski A. 2012. ; “Grzyby nadrzewne w innym świetle – użytkowanie owocników. ”; Studia i Materiały CEPL w Rogowie 14, 32: 3. ;
  14. Tyszko-Chmielowiec P. (red.) 2012. ; “Aleje – skarbnice przyrody. Praktyczny podręcznik ochrony alej i ich mieszkańców. ”; Fundacja EkoRozwoju, Wrocław.;
  15. Wojewoda W. 2003. ; “Checklist of Polish Larger Basidiomycetes. Krytyczna lista wielkoowocnikowych grzybów podstawkowych Polski. ”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków. ;
  16. Wojewoda W., Ławrynowicz M. 2006. ; “Czerwona lista grzybów wielkoowocnikowych w Polsce.”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków.;