Korkoząb czerniawy (Phellodon niger)

Nazywany/a też: kolczak czerniawy, kolczakówka czerniawa, sarniak czerniawy

Korkoząb czerniawy, fot. shutterstock
Korkoząb czerniawy  to ginący i rzadki w Europie członek rodziny kolcownicowatych Bankeraceae. Z racji swojego twardego, niejadalnego miąższu jest grzybem niejadalnym.

Korkoząb czerniawy wytwarza owocniki w tym samym czasie co jego krewni: od późnego lata do późnej jesieni.

Czy wiesz, że...Szczegółowe badania morfologii (kształtu zewnętrznego) oraz genetyki wielu grzybów z rodziny kolcownicowatych, zwłaszcza korkozębów oraz kolczakówek, ujawniają istnienie kolejnych gatunków, dotychczas nie dostrzeganych nawet przez doświadczonych grzybiarzy oraz mikologów.

Korkoząb czerniawy notowany był na całej półkuli północnej i na niektórych wyspach. W większości krajów Europy co raz rzadszy lub zupełnie wymarły. W Polsce wciąż pospolitszy od korkoząb pozrastanego, ale też narażony na zanik.

Pojedyncze owocniki  korkozęba czerniawego wyglądają niemal identycznie jak u pozostałych korkozębów: kilka sąsiednich owocników zrasta się kapeluszami w jeden ogromny, o średnicy do 0,2 m, zachowując jednak osobne nóżki (trzony).

Kapelusz korkozęba czerniawego (sarniaka czerniawego) ma kolor czarny z błękitnym lub zielonym odcieniem.

Obłócznia o mocno sterczących, ciasno upakowanych, czarniawych kolcach, długich do 2mm.

Trzon 1-5 mm szeroki, 1-2 cm długi, walcowaty bądź cylindryczny w przekroju, pokryty filcem, barwy czarnej o różnych odcieniach.

Miąższ owocników strefowany, twardy.

Brak danych w dostępnym piśmiennictwie nt. barwy wysypywanych zarodników.

Nie jest trudno pomylić korkozęba czarniawego z kieliszkowatym. Korkoząb czarniawy jest jednak wyraźniej ciemniejszy.

Tak samo jak jego kuzyni w Europie, korkoząb czerniawy traktowany jest jako grzyb niejadalny z racji twardego, a zarazem gorzkiego miąższu. W Chinach grzyb ten jednak bywa spożywany.

Zastosowanie korkozęba czerniawego jest nieznane. W Chinach trwają badania nad jego składem chemicznym i ewentualnymi zastosowaniami.

1. Wojewoda W. 2003. ; “Checklist of Polish Larger Basidiomycetes. Krytyczna lista wielkoowocnikowych grzybów podstawkowych Polski. ”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków. ;
  2. Wojewoda, W., Ławrynowicz, M., 2006. ; “Czerwona lista grzybów wielkoowocnikowych w Polsce. ”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków.;
  3. Ainsworth A., Parfitt D., Rogers, H., Boddy L. 2010. ; “Cryptic taxa within European species of Hydnellum and Phellodon revealed by combined molecular and morphological analysis. ”; Fungal Ecology, 3(2), 65-80.;
  4. Gumińska B., Wojewoda W. 1985. ; “Grzyby i ich oznaczanie. ”; PWRiL, Warszawa. ;
  5. Kujawa A., Gierczyk B. 2011. ; “Rejestr gatunków grzybów chronionych i zagrożonych w Polsce. Część IV. Wykaz gatunków przyjętych do rejestru w roku 2008. ”; Przegląd Przyrodniczy, 22(1): 17-83. ;
  6. Mirek Z. 2006. (ed.) ; “Red list of plants and fungi in Poland. Czerwona lista roślin i grzybów Polski.”; Instytut Botaniki PAN im. W. Szafera, Kraków. ;
  7. Parfitt D., Ainsworth A., Simpson D., Rogers H., Boddy L. 2007. ; “Molecular and morphological discrimination of stipitate hydnoids in the genera Hydnellum and Phellodon. ”; Mycological Research, 111(7): 761-777;
  8. Snowarski M. 2010. ; “Grzyby. Seria: Spotkania z przyrodą. ”; Wyd. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa.;