Koronica ozdobna (Sarcosphaera coronaria)

Koronica ozdobna jest grzybem trującym. Z uwagi na charakterystyczny wygląd i kolor trudno ją pomylić z innymi gatunkami grzybów. W Polsce jest gatunkiem chronionym, dlatego nie wolno okazów zbierać.

Koronica ozdobna pojawia się wczesną wiosną. (maj-sierpień)

• Koronica ozdobna wpisana jest na Czerwoną Listę Gatunków Zagrożonych, o kategorii V, co oznacza narażona na wymarcie.
  • Znajduje się w bazie znalezisk grzybów rzadkich, zagrożonych i chronionych (GRej).
  • Grzyb wpisany na Czerwoną Listę nie tylko w Polsce, ale także m.in. w Czechach, Bułgarii.

Koronica ozdobna nie należy do grzybów, które można spotkać na co dzień. Wyrasta na wapiennych glebach, przeważnie w lasach i przy leśnych drogach. Najczęściej notowany na terenach górzystych, pojedynczo lub w niewielkich grupach.

Owocnik koronicy ozdobnej początkowo może znajdować się w glebie. Grzyb jest beztrzonowy, pusty w środku. Gdy owocnik zaczyna się przebijać z ziemi, na szczycie pęka na 4-10 ramion. Wewnątrz zabarwiony na kolor różowo-fioletowy, brązowy i osiąga od 3 do 20 cm średnicy. Kolor owocnika zewnątrz przeważnie cielisty, brązowawy z żółtymi plamami.

Miąższ koronicy ozdobnej ze słabo wyróżniającym smakiem. Zapach karbolu. Kruchy, wilgotny, koloru białego.

Zarodniki gładkie, eliptyczne. 8 zarodników w workach.  Wysyp zarodników - bezbarwny

Koronica ozdobna to gatunek spożyty na surowo może być śmiertelnie trujący. Jednakże również po obróbce chemicznej nie powinniśmy kosztować tego grzyba. Prawdopodobnie zawiera toksyny termolabilne, wrażliwe na wysokie temperatury. Grzyb produkuje hemolizyny, które powodują rozpad krwinek czerwonych w organizmie człowieka.

Koronica ozdobna jest saprotrofem, biorącym udział w rozkładzie materii organicznej. Według niektórych źródeł może wchodzić w interakcje symbiotyczne z drzewami.

Koronica ozdobna By This image was created by user Ron Pastorino (Ronpast) at Mushroom Observer, a source for mycological images.You can contact this user here.English | español | français | italiano | македонски | português | +/− [CC BY-SA 3.0 ], via Wikimedia Commons