Koronica ozdobna (Sarcosphaera coronaria)

Nazywany/a też: fiołkowa korona, kustrzebka fioletowa, kustrzebka koronowa, różowa korona

Koronica ozdobna, fot. shutterstock
Koronica ozdobna to wielka i piękna przedstawicielka rodziny kustrzebkowatych (Pezizaceae), zagrożona wymarciem, ściśle chroniona w Polsce, symbol ochrony grzybów w Unii Europejskiej. Do niedawna „różową koronę” uznawano za grzyb jadalny i saprofit. Dziś wiemy już, że koronica ozdobna tworzy mikoryzy i jest grzybem trującym. Wprawdzie sama nie wytwarza toksyn, lecz gromadzi w swym ustroju organiczne związki arsenu. Już jeden surowy owocnik tego prześlicznego grzyba może zabić człowieka.

Koronica ozdobna podobnie jak niektóre inne workowce np.: smardze zawiązuje owocniki dość wcześnie, wiosną i latem, zwykle tuż po stopnieniu śniegu. Pamiętajmy jednak, że w górach pod okapem buków, gdzie najczęściej znajduje się te dziwaczne grzyby, śnieg zalega o wiele dłużej niż na nizinach.

Porównanie współczesnych i dawnych opisów koronicy ozdobnej w atlasach grzyboznawczych ujawnia jak powierzchowna była jeszcze kilka dekad temu nasza wiedza o tym pięknym, a rzadkim i wymagającym ochrony grzybie. Długie lata uważano koronicę za roztocze (saprofita). Dopiero niedawno pojawiły się opinie, że wchodzi w związki mikoryzowe z roślinami wyższymi, zapewne z bukiem, ew. też jodłą. Tworzy tzw. ektomikoryzy.

Dawniej wyróżniano kilka gatunków koronic. Dziś uważamy rodzaj Sarcosphaera za monotypowy tzn. obejmujący tylko jeden gatunek. Jakkolwiek „różową koroną” zalicza się dziś do kustrzebkowatych, w przyszłości może zostać przeniesiona do rodziny Ascobolaceae. Koronicę ozdobną wpisano do Konwencji Berneńskiej chroniącej rzadkie gatunki roślin i zwierząt. Z racji swego łatwo rozpoznawalnego wyglądu w wielu państwach, a także w skali całej UE stała się jednym z symboli walki o ochronę grzybów wielkoowocnikowych.

Arsen (As) to półmetal z grupy azotowców, 20-ty co do częstości pierwiastek naszej planety, występujący w dwu odmianach alotropowych: alfa (jako kruchy, bardzo reaktywny metal, momentalnie reagujący z wodą i powietrzem) i beta (jako żółtawy, bezpostaciowy, mało reaktywny proszek podobny do siarki). Do lasów i pól arsen trafia zarówno bez udziału człowieka (wybuchy wulkanów, erozja skał), jako odpad z hutnictwa metali nieżelaznych i spalania węgla brunatnego bądź kamiennego. Koronica ozdobna akumuluje w swych owocnikach arsen w postaci kwasu metyloarsonowego (CH3AsO3H2), dobijając do stężeń powyżej 1000 mg/kg suchej masy. Dla porównaniu u występujących w tym samym ekosystemie sarniaków kumuluje się co najwyżej 0,003 mg/kgAs, a u mleczajów do 0,54 mg/kg. Z prawdziwych metali koronica ozdobna gromadzi też w sobie wiele wanadu.

Koronica ozdobna rośnie w Eurazji, północnej Afryce i Ameryce Północnej (od Kolumbii Brytyjskiej po Veracruz w Meksyku). W Polsce naturalnie rzadka, trzyma się nawapiennych buczyn w dolince Ojcowskiej, Pieninach, Tatrach Zachodnich, na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, niektórych okolicach Dolnego Śląska i Mazur.

Młode owocniki koronicy ozdobnej są kuliste i zupełnie ukryte w glebie niczym trufle, toteż można je znaleźć jedynie przypadkiem. Starsze owocniki powoli wyłażą z gleby i ściółki. Dojrzała koronica pęka rozkładając od pięciu do ośmiu ramion, odsłania warstwę rodzajną, przyjmując niezwykły, aczkolwiek typowy dla kustrzebkowatych gwiaździsty, a zarazem nieco miskowaty kształt. Wewnątrz miseczki odznacza się niepowtarzalnym wyrazistym fioletem lub ciemnym różem przechodzącym w fiolet. Zewnętrze owocnika koronicy także na początku jest różowe bądź fiołkowe, potem jednak żółknie i blednie, robiąc się brudno kremowe. Niezwykle rzadko spotyka się mutanty albinotyczne tejże koronicy (var. nivea).

Miąższ kruchy, soczysty, białawy, w przypadku młodych owocników o niewyczuwalnej woni i smaku. Wg niektórych starsze okazy koronicy ozdobnej smakują łagodnie rabarbarem.

Wysyp zarodników bezbarwny lub lekko białawy. Spory „fiołkowej korony” są przezroczyste (szkliste), elipsoidalne, tępo zakończone, gładkie, o wymiarach: 11-20 × 5,5-9 μm, o jednej lub dwu sporawych kroplach oleju wewnątrz.

Niedojrzałe owocniki koronicy mogą być mylone z truflami Tuber. W przypadku starszych osobników dość podobne bywają mimo wszystko niektóre kustrzebki Peziza, krążkówki Disciotis, czarki Sarcosypha czy dzieżki Aleuria o brązowych, wyjątkowo okazałych owocnikach. Okazy albinotyczne bywają brane za największy grzyb świata: purchawicę olbrzymią Langermannia gigantea.

Zbiór i spożywanie koronicy ozdobnej jest nielegalne w Polsce z powodu ochrony gatunkowej, poza tym niebezpieczne dla zdrowia. W XIX w. uchodziła w niektórych za całkiem smaczny i zdrowy grzyb jadalny, jednak od czasu ciężkiego zatrucia grupy osób we francuskiej Jurze w 1920 r. rozpowszechnia się przekonanie o jej toksyczności.

Brak. Zasługuje na ochronę gatunkową i obszarową. Na polskiej czerwonej liście otrzymała status V – zagrożona wyginięciem.

1. Fluck M. 1996. ; “Jaki to grzyb? Oznaczanie, zbiór, użytkowanie. ”; Oficyna Wyd. „Delta W-Z”, Warszawa – Mladijska Knjiga, Lubljana, Słowenia. ;
  2. Gerhardt E. 2006. ; “Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik. Ponad 1000 opisanych gatunków. ”; Wyd. Klub dla Ciebie, Warszawa. ;
  3. Gumińska B., Wojewoda W. 1988.; “Grzyby i ich oznaczanie. ”; PWRiL, Warszawa. ;
  4. Hansen K., Laessoe T., Pfister D. 2001. ; “Phylogenetics of the Pezizaceae, with an emphasis on Peziza. ”; Mycologia 93 (5): 958-990. ;
  5. Kirk P., Cannon P., Minter D., Stalpers J. 2008. ; “Dictionary of the Fungi (10th ed.). ”; CABI, Wallingford.;
  6. Konuk M., Afyon A., Yağız D. 2007.; “ Minor element and heavy metal contents of wild growing and edible mushrooms from western Black Sea region of Turkey. ”; Fresenius Environmental Bulletin 16 (11): 1359-1362. ;
  7. Konuk M., Afyon A., Yağız D. 2007. ; “Minor element and heavy metal contents of wild growing and edible mushrooms from western Black Sea region of Turkey. ”; Fresenius Environmental Bulletin 16 (11): 1359-1362. ;
  8. Lohmeyer T., Kũnkele U. 2006. ; “Grzyby. Rozpoznawanie i zbieranie.”; Wyd. Parragon, Warszawa. ;
  9. Mirek Z. 2006. ; “Red list of plants and fungi in Poland. Czerwona lista roślin i grzybów Polski. W. Szafer Institute of Botany. ”; Polish Academy of Sciences, Kraków. ;
  10. Narkiewicz C. 2005. ; “Grzyby chronione Dolnego Śląska. ”; Wyd. Muzeum Przyrodniczego, Jelenia Góra. ;
  11. Roody W. 2003. ; “Mushrooms of West Virginia and the Central Appalachians. ”; University Press of Kentucky, Kentucky. ;
  12. Škubla P. 2007. ; “Wielki atlas grzybów. ”; Dom wydawniczy Elipsa, Poznań. ;
  13. Snowarski M. 2010. ; “Grzyby. Seria: Spotkania z przyrodą. ”; Wyd. MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa. ;
  14. Stucky V. 1997. ; “Mushrooms of Colorado and the Southern Rocky Mountains. ”; Big Earth Publishing, Boulder. ;
  15. Tedersoo L., Hansen K., Perry B., Kjøller R. 2006. ; “Molecular and morphological diversity of Pezizalean ectomycorrhiza. ”; New Phytologist 170 (3): 581-596.;
  16. Wojewoda, W., Ławrynowicz, M., 2006. ; “Czerwona lista grzybów wielkoowocnikowych w Polsce.”; Instytut Botaniki im. W. Szafera, Polska Akademia Nauk, Kraków;
  17. Arora D. 1991. ; “All that the Rain Promises and More: A Hip Pocket Guide to Western Mushrooms. ”; Ten Speed Press, Berkeley. ;
  18. Borovicka J. 2004. ; “Nova lokalita banky velkokalisne. New location for Sarcosphaera coronaria.”; Mykologicky Sbornik 81 (3): 97-99.;
  19. Bresinsky A., Besl H. 1989. ; “A Colour Atlas of Poisonous Fungi: A Handbook for Pharmacists, Doctors, and Biologists.”; Manson Publishing, London. ;
  20. Ammirati J., Traquair J., Horgen P. 1985. ; “Poisonous Mushrooms of Canada: Including other Inedible Fungi. ”; Fitzhenry & Whiteside, Canadian Government Publishing Centre, Markham. ;
  21. Byrne A., Slejkovec Z., Stijve T., Fay L., Gossler W., Gailer J., Irgolic K. 1995. ; “Arsenobetaine and other arsenic species in mushrooms. ”; Applied Organometallic Chemistry 9 (4): 305-313. ;
  22. Cetto B. 1980. ; “Der große Pilzführer. ”; BLV Verlagsgesellschaft, München-Bern-Wien.;
  23. Chmiel M. 2006. ; “Checklist of Polish Larger Ascomycetes. Krytyczna lista wielkoowocnikowych grzybów workowych Polski. ”; W. Szafer Institute of Botany, Polish Academy of Sciences, Kraków.;
  24. Cocci L., Vescovi L., Petrini L., Petrini O. 2006. ; “Heavy metals in edible mushrooms in Italy. ”; Food Chemistry 98 (2): 277-284. ;
  25. Dahlberg A., Croneborg H. 2006. ; “The 33 threatened Fungi in Europe (Nature and Environment). ”; Council of Europe, Strasbourg.;