Naparstniczka stożkowata (Verpa conica)

By GLJIVARSKO DRUSTVO [CC BY 2.0 ], via Wikimedia Commons
Naparstniczka stożkowata należy do grzybów jadalnych z rodziny smardzowatych. W Polsce ten gatunek spotykany raczej rzadko.

Naparstniczka stożkowata rośnie wczesną wiosną - w kwietniu/maju. Zdarzają się też owocniki czerwcowe.

Czy wiesz, że...Naparstniczka stożkowata jest objęta częściową ochroną. Posiada status R, który oznacza, że jest to gatunek rzadki, potencjalnie zagrożony wymarciem.

Naparstniczka stożkowata to gatunek, który lubi tereny wilgotne, mało zacienione. Spotykany w lasach liściastych, ogrodach, przydrożach, parkach. Owocuje pojedynczo, niekiedy w grupach.

Owocnik naparstniczki stożkowatej składa się z trzonu i główki i jest nietrwały.

Główka naparstniczki stożkowatej zazwyczaj brązowa, oliwkowa do 4 cm. Kształtem przypomina dzwonek, stożek. Powierzchnia może być gładka, lekko pofałdowana, „poorana”. Pofałdowana, gdy owocnik osiągnie pełną dojrzałość. Wysokość maksymalna do 15 cm. Powierzchnia główki w deszczowe, wilgotne dni lekko lepka.

Trzon naparstniczki stożkowatej jest walcowaty, pusty w środku, Kolor jasny, od białego do kremowo-czerwonawego. Na powierzchni trzonu mogą występować brązowe ziarnistości.

Miąższ naparstniczki stożkowatej jest kruchy, cienki. Zapach i smak mało wyczuwalny, ale przyjemny.

Zarodniki po 8 w workach. Są gładkie, elipsoidalne.

Naparstniczkę stożkowatą  można dusić, smażyć, gotować. Nie zaleca się suszenia, gdyż ze względu na swoje małe rozmiary zbiory tracą swoją objętość.

Naparstniczka stożkowata to gatunek saprotroficzny, który rozkłada martwe drewno, zapewniając odpowiednią ilość mikro i makroelementów w glebie.

Naparstniczka stożkowata By GLJIVARSKO DRUSTVO [CC BY 2.0 ], via Wikimedia Commons